Kunnen dampen van impregneermiddel in combi met ontbrand gas leiden tot een hevige petroleum geur?

Sinds een week heb ik last van een enorme indringende petroleum geur wanneer ik mijn gasfornuis gebruik. Alleen als het gas ontbrand is. Nu is er een bedrijf de gevel aan het impregneren. Ik ging de link leggen toen ik op internet las dat een dergelijke geur kan ontstaan als je aan het verven bent. Zowel enexis als de brandweer zeggen daar de oorzaak moet liggen. De dampen van het impregneermiddel trekken de woning in en vervolgens ontstaat er een chemische reactie met ontbrand gas en wellicht ook andere warmtebronnen (mijn oven is elektrisch en ook daar komt dezelfde geur bij vrij). Dit kan nog wekenlang aanhouden. Echter het impregneerbedrijf EN de woningbouw die dit bedrijf hier opdracht toe heeft gegeven ontkennen dat in alle toonaarden dat dit mogelijk is en verklaren mij voor gek. Het betreft middel Funcocil snl.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Het product Funcocil snl bevat oplosmiddelen die inderdaad de woning in kunnen trekken. In combinatie met het gebruik van een gasfornuis geeft dat (tijdelijk) een aparte geur. Goed ventileren als het oplosmiddel droog is en ramen en deuren gesloten houden tijdens het aanbrengen van het spul. Dat staat in het 'Technisch Merkblad' dat je kunt downloaden van de productpagina van de producent.
3 jaar geleden
Er wordt op de site van de leverancier erg vriendelijk gedaan met termen. Het woord hydrofoberende is alleen maar een moeilijk woord voor waterafstotend. Het gebruikte oplosmiddel wordt gegeven als gedearomatiseerde koolwaterstof. Die moet je vertalen als een soort mengel van wasbenzine- of terpentine-achtige oplosmiddelen die geen aromaten bevatten. Aromaten zijn wegens hun kankerverdachtheid n.l. verboden.
Kijk ik echter op het Veiligheidsinformatieblad volgens 1907/2006/EG, Artikel 31, dan kom ik kreten tegen als Koolwaterstof, C9-C11, n-alkanen, isoalkanen, cyclenen (aromaten) en verder ook naphthenischer Kohlenwasserstoffe (aromaten). Het zijn juist die cyclenen (cycische verbindingen) en het naphthenischer (en waarom meteen alles in het Duits???) die me aan het denken zetten. Dat zijn n.l.toch de verboden middelen.
De stank die je ruikt komt overeen met alles wat ik in het veligheidsblad vind; een pertroleumachtge lucht. Maar toch erg ongezond. De fabrikant verstopt de gegevens heel handig in een dik boekwerk, maar ik raad je aan om als je nog veel last hebt van de lucht toch met het veiligheidsblad (kan je uitprinten onder de link) naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) te gaan (eventueel via mail contact opnemen en het veiligheidsbad als PDF bijvoegen)