Als straling elkaar uit faseert wat blijft er dan over?

Bij een laser heb je straling van gelijke monochromatisch straling die dmv gestimuleerde emissie een coherente lichtbundel geeft waarbij de golven in fasen zijn.
Maar stel je bouwt een laser waarbij je die zo maakt dat de stralen elkaar juist uitfaseren, dwz elkaar eigenlijk uitdoven.
De vraag is heb je dan nog licht/straling. Want als licht zich zowel als deeltje als golf kan gedragen dan kan een deeltje toch niet zomaar verdwijnen. Of kun je dat zien als een vorm van annihileren zoals een deeltje en anti-deeltje, hoewel dat natuurlijk ook weer iets oplevert, (maar wat?)

Maw wat krijg je als twee lichtstralen elkaar uitfaseren?

Toegevoegd na 6 minuten:
Nu zijn er bij het tweespeltenexperiment ook golven die elkaar uitfaseren, als ik me niet vergis, er zijn dus witte stukken op de afbeelding, maar is dat tevens ook het bewijs dat licht elkaar tot niets kan uitfaseren?

Toegevoegd na 9 minuten:
Bovendien lijkt het me zo in tegenspraak met de wet van behoud van energie.

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier wordt dit experiment ook besproken:
https://www.quora.com/What-happens-if-two-laser-beams-hit-each-other-precisely-180-degrees-out-of-phase

Antwoorden (2)

Hoi Erotisi, een dergelijk experiment bestaat al lang; alleen niet speciaal met laser, maar met licht dat door 2 spleten/ 2 zeer kleine openingen valt. Op de HBS hebben we dit experiment al geprobeerd, weliswaar met matig succes maar je kunt het duidelijk zien: bij twee spleten en monochromatisch licht (dat je door wegfilteren redelijk 'zuiver' kunt verkrijgen) ga je afwisselende strepen van veel licht en geen licht zien: de straling vanuit de 2 spleten, lees effectieve lichtbronnen, versterkt elkaar plaatselijk en dooft elkaar uit. Dus ja inderdaad licht + licht kan leiden tot donker. De wet van behoud van energie geldt, dus neem ik aan dat waar er donker ontstaat, warmte wordt geproduceerd als gevolg van het principe van maximale entropie (= chaos).

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoi Erotisi, nog even nagezocht, zie de bron. Het gaat hier om diffractie van licht. De proef heet de proef van Young en is al kort na 1800 voor het eerst uitgevoerd. De implicaties zijn geweldig want ze tonen de dualiteit van het licht (golven versus deeltjes) aan. Ook in de kwantummechanica is dit een belangrijk experiment.

Het beeld dat wij op school verkregen lijkt op het onderste plaatje bij bron 1 van het elektronen-experiment.

Er bestaat ook een 3 spleten experiment (bron 2). en het kan natuurlijk altijd nog zotter: zie bron 3!

Toegevoegd na 16 minuten:
En ik denk dat je ook deze bron uiterst fascinerend zult vinden:

http://tweakers.net/nieuws/105905/tu-delft-bewijst-einsteins-ongelijk-met-verstrengelde-deeltjes.html

dit gaat over teleportatie van informatie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dus eigenlijk zijn die donkere lijnen niet echt donker maar toch een beetje bestraald/belicht? Is dat ook al eens onderzocht?
Of blijft die warmtestraling alleen ter plaatse en komt nooit aan op het scherm?
Bovendien die straling is op zich natuurlijk nog geen warmte?
WimNobel
8 jaar geleden
Nee dat klopt niet hoor. Waar het donker is ontstaat geen warmte of energie van wat voor soort dan ook. Het punt is dat er altijd zowel lichte als donkere gebieden zijn. De lichte gebieden zijn extra licht omdat de golven elkaar daar versterken. De energie verdwijnt dus niet, maar wordt anders verdeeld dan wat je volgens de klassieke mechanica zou verwachten.
erotisi
8 jaar geleden
@WimNobel Kun je wat gedetailleerder aangeven wat je bedoelt, dat zou me nl wel interesseren. Ik weet niet zeker of het tweespletenexperiment overigens wel samenvalt met mijn vraag, maar om het eenvoudig te houden, als twee golven uit fase samenkomen wat gebeurt er dan wel?
Dus even los van wat er gebeurt als, zoals in het tweespletenexperiment, er ook constructieve interferentie optreedt.
WimNobel
8 jaar geleden
Ik bedoel dat als er op zeker moment op zekere plaats geen lich is omdat de verschillende golven elkaar uitdoven, dat er dan altijd op een andere plaats en/of op een ander tijdstip wel licht is. Op sommige plaatsen zelfs meer dan gemiddeld omdat de golven elkaar daar/dan versterken. Neem je dan het totaal over een zekere tijdsduur/een gebied dan vind je precies alle energie terug die je er hebt ingestopt.
Inmiddels heb ik ook de link naar quora gevolgd (zie reactie van Sebas86). Daar wordt ook uitgelegd wat ik bedoel.
Je kunt licht met drie variabelen beschrijven, namelijk de amplitude (lichtsterkte), de frequentie (= golflente en geeft de kleur van licht en bepaald de energie) en de polarisatie (de trillingsrichting).

Als lichtgolven elkaar uitdoven dan betekent dit dat de amplitudes van die golven opgeteld nul zijn en daarmee "verdwijnt" a.h.w. de zichtbaarheid. De energie zit hem in de frequentie en die is er nog gewoon.

Ik schrijf "verdwijnt" tussen quotes omdat er natuurlijk niks verdwijnt. Het interferentiepatroon bij het twee spleten experiment is een afbeelding van de fotonen die tegen een fotografische plaat botsen. Het foton onderweg wordt door niemand gezien omdat je een los foton, of het nu wel of niet is uitgedoofd sowieso niet kunt zien. Je ziet iets pas als het in je oog de nodige reacties op gang brengt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik vind het wel goed bedacht, maar of het klopt weet ik eigenlijk niet, heb je een bron daarvoor? Want een frequentie zonder amplitude wat is dat eigenlijk? Hoe kun je zoiets registreren, kan dat wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt, frequentie en amplitude. Als twee fotoen elkaar ontmoeten en de amplitude dooft ze uit dan bewegen ze door elkaar heen als ze elkaar gepasseerd zijn gaan ze verder alsof er niets hebeurt is. Ik kan mij niets voorstelken hoe we dat ooit zouden kunnen waarnemen. Als de fotonen uit twee lasers beide een staande golf produceren die elkaar wederzijds uitdoven dan worden de staande golven die door de fotonen, let op het meervoud, gevormd worden elkaar uit. De individuele fotonen blijven bestaan. Ik heb geen bron en dit zelf getheoretiseerd.