Wat houden de wetten van behoud van energie en impuls in?

Hooi!! Kan iemand deze vragen beantwoorden?

1. Wat houdt de wet van behoud van energie in?
2. Wat houdt de wet van behoud van impuls in?
En wat is het verband tussen deze twee?

Ik krijg deze stof (nog) niet op school, maar ik kan er ook nergens echt een duidelijke uitleg/verklaring voor vinden.

Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

de wetten van behoud van impuls en energie houden in dat in situatie 1 de totale energie of impuls in een systeem precies hetzelfde is als in situatie 2. Kort gezegd, er gaat geen impuls/energie verloren.

Het verband hiertussen kan ik zo 1 2 3 niet bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De impuls (p) van een object is het produkt van zijn massa (m) en zijn snelheid (v). p = m * v
Deze behoudswet gebruik je bij een botsing van twee voorwerpen. p1(voor)+p2(voor) = p1(na)+p2(na).

De wet van behoud van (totale) energie geldt altijd, maar die energie is de optelsom van potentiele energie, kinetische energie, elektrische energie en warmte.

Bij een volkomen elastische botsing, zoals van twee biljartballen, blijft de kinetische energie ook gelijk.
Bij een volkomen inelastische botsing, zoals twee bollen klei, wordt de kinetische energie kleiner, omdat een deel van de kinetische energie wordt omgezet in warmte.

Er is dus geen direct verband tussen die twee wetten. (Anders zouden ze samen één wet zijn.)
Reddie