hoeveel watt is 1 ampere?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.3K
Bordensteker
7 jaar geleden
Binnen het kader van de rubriek "huishoudelijke apparaten" zou ik willen opmerken dat vraagsteller mogelijk bedoelt dat 1 ampère uit het stopcontact thuis (nominaal 230 volt) 1 A x 230 V = 230 Watt aan vermogen betekent. Als je meerdere zware verbruikers zoals een waterkoker van 2000 W en een elektrisch kacheltje van 2000 W tegelijk op dezelfde groep laat werken, ga je over de maximale stroom van 16 A van die groep. Want de maximale stroom per groep van 16 A maal 230 V geeft een vermogen van 16 x 230 = 3680 W, en dus zal bij een vermogensvraag van 4000 W 'de stop doorslaan' in de meterkast.

Antwoorden (3)

Dat hangt van de spanning af.
Watt = Volt * Ampere
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vergelijkt appels met peren....

De watt (symbool W) is de SI-eenheid van vermogen (energie per tijdseenheid). In formules wordt de letter P van power gebruikt
Ampère (symbool A) is de eenheid van elektrische stroomsterkte. In formules wordt de letter I van intensiteit gebruikt.

Ondanks dat het 2 verschillende dingen zijn hebben ze wel een relatie met elkaar.

de verbindende de elementen worden gevormd door de spanning (met de V van Volt, en in formules de letter U) en/of de elektrische weerstand (met symbool: Ω en in formules de letter R van resistance)

Wanneer je dus de spanning en de stroomsterkte weet, dan kun je het vermogen uitrekenen:

Vermogen = spanning x stroomsterkte =
P = U x I

Wanneer je dus een spanning hebt van 10 V en een Stroomsterkte van 3 A dan krijg je:

P = U x I = 10 V x 3 A = 30 W

Ook Wanneer je de weerstand en de stroomsterkte weet, kun je het vermogen uitrekenen:

Vermogen = (stroomsterkte in het kwadraat) x weerstand
P = I² x R

Wanneer je dus een Stroomsterkte hebt van 3 A en weerstand van 100 Ω dan krijg je:

P = I² x R = (3 A)² x 100 Ω = 3 A x 3 A x 100 Ω = 900 W
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Je plaatst de vraag in huishoudelijke apparaten dus dan is het waarschijnlijk ± 230 Watt.