waarom worden er allergie-informatie op een etiket vermeldt?

en waarom gebruiken ze E nummers inplaats van stofnamen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Omdat iemand dood kan gaan als hij iets eet met een ingredient waar hij/zij allergisch voor is..

Het beste antwoord

Ik denk E nummers vanwege de uniformiteit en bondigheid. Officiële chemische namen beslaan het halve etiket en vaak zullen soortgelijke moleculen onder hetzelfde E nummer vallen. De belangrijkste reden is dat een stof een E nummer moet hebben, anders is het sowieso niet toegestaan de stof aan het voedsel toe te voegen.
Additieven spelen overigens nauwelijks een rol bij overgevoeligheden en voedselallergieën, er zijn maar een paar additieven die klachten kunnen veroorzaken en de hoeveelheden zijn gering. Het risico zit hem in de ingrediënten (pinda's, tarwe).
E nummers zijn ook snel te classificeren als kleurstof (E 100 tot E180) of conserveermiddel (E200 tot E 252).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat er mensen zijn die op sommige stoffen vervelende lichaamsreacties krijgen. Er zijn stoffen met verschillende namen maar dezelfde inhoud. Daarom worden er E-nummers gebruikt. Aan dat nummer kan de consument direct zien of de stof die hij of zij niet binnen moet krijgen in het betreffende product aanwezig is. En dit dus niet kopen. Als je alle namen voor die stof zou moeten weten was dat veel lastiger te onthouden.
Amadea
10 jaar geleden
Allergie-informatie is natuurlijk interessant voor mensen met een allergie, bijv. mensen die gevoelig zijn voor gluten, o.i.d.
E-nummers worden vermeld, omdat de wetgever bepaalt dat er op een etiket moet staan wat er in zit. Dit mag gecodeerd zijn d.m.v. E nummer en hoeft niet met volledige stofnamen te worden beschreven. De betekenis van de E nummers zijn op onderstaande link op te zoeken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers
Bronnen:
jc54
10 jaar geleden
Allereerst om aansprakelijkheid en schadeclaims te voorkomen. Fabrikanten zijn het niet verplicht. Ingrediënten hoeven pas vermeld te worden als ze een bepaald percentage van het product zijn.
E nummers worden gebruikt zodat in alle landen en talen duidelijk is welke stof bedoelt wordt. Sommige stoffen zijn onder meerdere namen bekend.