zijn zonnestralen evenwijdig aan elkaar in heel Nederland?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik kwam op deze vraag nadat ik onderweg dit zag. misschien kan iemand dit in zijn antwoord mee nemen? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nee, dat zijn ze niet.

Nederland is ongeveer 300 km lang (van zuidelijk Limburg tot de Waddeneilanden, gemeten in een "rechte" lijn over het aardoppervlak). De omtrek van de aarde is 40000 km. Dat betekent dat Nederland een "hoek" van 2,7° beslaat.

Anders gezegd: twee vertikale lijnen, de ene in het noordelijkste punt en de andere in het zuidelijkste punt van Nederland, maken een hoek van 2,7° met elkaar.

Dat betekent, dat de zon op de Waddeneilanden 2,7° lager aan de hemel staat dan in zuidelijk Limburg.

De zon zelf heeft, gezien vanaf de aarde, een diameter van iets meer dan 0,5°.

De "gemiddelde" zonnestraal valt in zuidelijk Limburg dus 2,7° steiler in dan op de Wadden.

De "minst steile" zonnestraal in zuidelijk Limburg is de zonnestraal die van de onderkant van de zon afkomt. Die zonnestraal valt nog altijd een kleine 2,2° steiler in dan de steilste zonnestraal (van de bovenkant van de zon) op de Wadden.

Dit alles geldt midden op de dag. Rond zonsopkomst en zonsondergang zijn de verschillen natuurlijk veel kleiner. Midden op de dag kan de vraag echter worden beantwoord met een duidelijk "nee".

Toegevoegd na 57 minuten:

Ik zit me nu te bedenken: ze zijn *wel* evenwijdig aan elkaar, maar ze vallen in het noorden onder een andere hoek in dan in het zuiden - juist vanwege die evenwijdigheid.

De stralen die van de onderkant van de zon komen, zijn echter niet evenwijdig aan de stralen die van de bovenkant van de zon komen - daar zit ruim 0,5° verschil tussen. Het maakt niet uit op welke plek op aarde je staat, dat verschil is altijd diezelfde 0,5°.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor stralen die van de linkerkant van de zon komen, en stralen die van de rechterkant van de zon komen.

Toegevoegd na 23 uur:
Naar aanleiding van je toegevoegde plaatje, heb ik drie Bronnen toegevoegd die dit verschijnsel beter uitleggen dan ik het zou kunnen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, vooral leuk om te zien dat je gedachten een weg afleggen. Toch wel lastige vraag ;-)

Andere antwoorden (7)

Ja, want de afstand van aarde tot de zon is heel lang. De lichtbundels zijn evenwijdig aan elkaar. Nederland is erg klein tov de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja: de zon is namelijk veel breder dan de aarde: de buitenzijden steken ruim voorbij de buitenzijden van de aarde. Als de zon kleiner zou zijn dan de aarde zouden de stralen door de afstand vrijwel evenwijdig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo goed als, maar natuurlijk niet helemaal. Hangt af van de marge die je acceptabel vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag lijkt heel eenvoudig, maar het antwoord is anders dan je in eerste gedachte denkt. Door de afstand tussen aarde en zon denk je dat de zonnestralen evenwijdig zullen zijn, want de afstand is enorm groot (150 miljoen kilometer ) ten opzichte van de diameter aarde (12000 kilometer). Tweede punt is dat de zon zelf een afmeting heeft, dus geen puntbron is. Ondanks het 1ste punt, dat de afstand groot is, is formeel gesproken het een puntbron, en per definitie zijn de lichtstralen dus niet evenwijdig. Om dat te bewerkstelligen zul en altijd een lens nodig hebben. Door het tweede punt kan het ook niet zo zijn dat de lichtstralen evenwijdig zijn.

Mara eerlijk gezegd, de afwijking t.o.v. evenwijdig is wel hééééeel erg klein. Cryofiel merkt terecht op dat de hoek van inval wel verschilt in noord of zuid nederland. Maar dat verschil hangt ook nog af van het tijdstip van de dag, en ook van de tijd in het jaar. Het is dus geen vaste hoek.

Leuke vraag, lijkt eenvoudig, maar zet je toch aan het denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zien stralen met onze ogen maar in werkelijkheid is het een bombardement van fotonen of elektromagnetische straling. Een foton volgt altijd een rechte lijn maar wordt vanaf een rond oppervlak (de zon) afgeschoten en in de aardatmosfeer nog eens verstrooid. Dus het licht valt onder alle hoeken op aarde en is nooit evenwijdig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foto's die je hierover ziet vertekenen het beeld. Daarom een korte beschrijving, die het duidelijk moet maken.

Als je de zon ziet, zie je niet een punt maar je ziet een ronde bal. Een rechterkant, linkerkant, boven en onder.
Dat betekent dat vanuit jouw oog gezien, de rechterkant naar jouw pupil schijnt, en de linkerkant ook. Toch zit er tussen de rechterkant en de linkerkant van de zon 1,4 miljoen kilometer... die lichtstralen die zover uit elkaar begonnen, zijn bij elkaar samengekomen in jouw pupil. Dat kan nooit als ze evenwijdig zouden gaan.
Dus zelfs op een hele kleine plek als de pupil van je oog zie je dat het zonlicht niet evenwijdig loopt.
Dat geldt dus ook voor heel nederland. En elke andere plek op aarde, en daarbuiten...
itsme
13 jaar geleden
De aarde is rond en de zon schijnt haar zonnestralen evenwijdig uit. Maar door de ronding van het aardoppervlak moet een zonnestraal op de polen een groter oppervlak verwarmen dan bij de evenaar. Zie afbeelding. Door dit is het op de polen ook kouder, maar dat heeft ook nog andere oorzaken. In nederland zal het verschil van de hoek van inval maar een paar graden bedragen.