n de lever wordt cholesterol gevormd. Dit wordt samen met triglyceriden verpakt in een VLDL-deeltje, waarna het aan het bloed wordt afgegeven. In het bloed worden de VLDL-deeltjes kleiner door de activiteit van het lipoproteïnelipase, dat triglyceriden vrijmaakt uit deze deeltjes. Deze triglyceriden kunnen opgenomen worden door de weefsels. Uiteindelijk ontstaat uit deze deeltjes LDL, wat dan voornamelijk cholesterol bevat. 70-80% van het LDL wordt opgenomen in de lever, bijnieren en de gonaden (testes en ovaria). Het LDL dat in de bloedbaan blijft, wordt uiteindelijk opgenomen door cellen (macrofagen/schuimcellen), die kunnen zorgen voor vervetting van de vaatwand door zich in de vaatwand te nestelen (atherosclerose). LDL-cholesterol wordt ook wel 'slecht' cholesterol genoemd, omdat een hoge concentratie LDL een marker is voor het risico op een hartinfarct en gescheurde bloedvaten kan veroorzaken.

Dus: VLDL is cholesterol in de lever gevormd wat tezamen met triglyceriden één deeltje wordt en aan het bloed wordt afgegeven.

In het bloed worden de VLDLdeeltjes kleiner gemaakt doordat de triglyceriden eraf gehaald worden door lipoproteïnelipase. Dan houd je LDL over.

Het zijn dus allebei cholesteroldeeltjes alleen bij VLDL zitten er triglyceriden aan vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De naam zegt het eigelijk al

VLDL= very low density lipoproteïn
LDL= low density lipoproteïn

Het verschil is dat LDL dus in verhouding meer lipoproteïne bevat dan VLDL.

VLDL bevat dan in verhouding weer meer triglycerine dan LDL.

Wat er dus eigelijk gebeurt is dat het VLDL triglycerine afstaat en dan wordt het LDL.