Kookt water ook bij 99,9 graden of iets lager?

Ja ik weet dat ze bij Celsius van het kookpunt van water uit gingen, Maar het is toch mogelijk dat ze er iets naast zitten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vond op internet dat het exacte kookpunt van water afhankelijk is van de luchtdruk. Zie: Dank, Gerard. Je hebt grotendeels gelijk: het exacte kookpunt van water is van de luchtdruk afhankelijk. Om helemaal de puntjes op de i te zetten: bij 1000 hPa is het kookpunt niet precies 100 graden, maar 99,97 graden, een verschil dat de natuurkundige Anders Celsius in 1742 nog niet kon meten. Op de top van de Mount Everest, waar de luchtdruk 260 hPa is, kookt water al bij 64,9 graden.

Bronnen:
http://eetschrijven.blogspot.com/2008/05/k...

Nee, we hebben eerst het kookpunt ( bij 1 atmosfeer ) gemeten en daar celcius aan verbonden. We kunnen er niet naast zitten, omdat we gewoon gezegd hebben dat dat de waarde is. Overigens kan water heel goed koken bij 99,9 graden, mits de druk lager is dan 1 atmosfeer.

Ja dat kan. En als je de bergen ingaat kookt het bij nog minder graden. Hoe hoger je komt des te ijler de lucht, dus des te lager de luchtdruk.

Ja het kookpunt van water kan onder 99,9 celsius liggen en ook erboven. Het kookpunt van een stof in dit geval water is afhankelijk van de druk. We nemen als voorbeeld een pan. We vullen deze met water de hoeveelheid water maakt niets uit. wanneer we een deksel op de pan doen zal met de tijd de druk toenemen dit komt doordat de moleculen verder uit elkaar gaan staan. doordat we de ruimte hebben afgesloten en de moleculen de ruimte tussen elkaar niet kunnen vergroten zal er nu druk opbouw plaats vinden. Door deze druk opbouw word het kookpunt verhoogd. dus hoger dan 99,9 graden Celsius. echter wanneer men dus het tegenovergestelde zou doen dus de druk verlagen. zal het kookpunt ook naar beneden gaan. dus lager dan 99,9 Celsius. Zo is het namelijk zo dat bij een relatieve druk van 2 bar het kookpunt ligt rond de 120 graden Celsius. En bij een relatieve druk van 0,7 bar het kookpunt rond de 90 graden Celsius ligt. De reden waardoor dit zo is bij over druk is omdat de moleculen bij een hogere druk dichter op elkaar gedrukt worden waardoor er meer energie nodig is om deze te laten koken. Bij onderdruk is het zo dat doordat er minder druk op de moleculen heerst en er dus minder energie nodig is om te koken. Meer energie of minder energie bedoel ik dus de temperatuur mee!! meer ( over 99,9 graden Celsius ) minder ( onder 99,9 graden Celsius ) Dit kunt u zelf testen door een pan met een deksel deels te vullen met water. breng het water eerst aan de kook doe de termometer erin en bekijk de temperatuur. doe vervolgens de deksel erop zorg dat deze er goed op zit en niet los laat. en meet dan na een tijdje weer de temperatuur. De temperatuur hoort hoger te zijn bij gebruik van een deksel. dit door de druk welke we hebben opgebouwd. Ik hoop dat dit antwoord heeft kunnen helpen. Groeten en succes!

met een beetje zout erin kookt water ook eerder

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100