Hoe zie ik of een reactie vergelijking met water een evenwicht heeft?

Hallo,

Voor Scheikunde moet ik de reactie vergelijking met water geven van zure stoffen en basische stoffen.

1. Zwavelzuur:
H2SO4 (aq) + H2O (l) > HSO4- (aq) + H3O+ (aq)

Waarom valt hier geen evenwicht? dus ⇄

2. Propaanzuur :
CH3CH2COOH + H2O ⇄ CH3CH2COO− + H3O+

Waarom is hier wel een evenwicht?

En hoe zou ik dat moeten aanpakken als ik wil weten of ik een > moet neerzetten of een ⇄

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
erotisi
7 jaar geleden
Dat komt denk ik doordat de producten ongeveer even stabiel zijn als de reactanten

Antwoorden (1)

Het antwoord is vrij simpel, je hoeft namelijk niet te weten waarom er wel of geen evenwicht is, je moet alleen kunnen aantonen of er een evenwicht is of niet.
Een zuurreactie krijgt een --> als een zuur een sterk zuur is. Als een zuur een zwak zuur is dan komt er een evenwichtsreactie tot stand.
Hoe je bepaalt of een zuur sterk of zwak is doe je door naar de tabel van zuur- en baseconstanten te kijken (BiNaS tabel 49).
Hier geldt dat alle zuren die in de lijst boven H3O+ staan sterke zuren zijn en dus een aflopende reactie hebben (-->). Alle zuren die onder H3O+ staan zijn zwakke zuren en daar zal zich dus een evenwicht instellen.