wat ervaart men in de voet van een regenboog ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er niet instaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt er nooit. Die regenboog bestaat alleen maar op die plek vanaf de plaats waarop jij hem waarneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pot goud, dat weet toch iedereen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus het is niet echt???

Het beste antwoord

Op de bijgevoegde foto zie je dat een gedeelte van het licht van de regenboog voor de bomen wordt gereflecteerd door de waterdruppels. De regenboog bestaat uit een reeks kegels met verschillende tophoek (voor elke golflengte verschillend) door de regenbui met jouw oog of een camera in de top en met de as in de richting van de zon. Een gedeelte van de kegel zit voor de bomen en een gedeelte erachter. Binnen deze kegels bestaat er een goede kans dat het licht van de zon jouw oog bereikt na twee keer binnen een druppel te zijn gereflecteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

die bestaat niet

Toegevoegd na 2 minuten:
een regenboog is namelijk een verschijning van licht door waterdruppels. als je andere invalshoeken hebt heb je ook op andere plaatsen een regenboog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een regenboog is een verschijnsel. Het bestaat dus niet echt. Het is bovendien een cirkel. Als je in een vliegtuig zit, kun je de hele cirkel zien.

Kortom: er bestaat niet zoiets als een 'voet van een regenboog'.

Bovendien, op de plaats waar jij die voet ziet, is er niets te zien. Dat komt doordat de regenboog een verschijnsel is. Het is virtueel. Net als je spiegelbeeld, dat bestaat ook niet 'echt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een regenboog ziet, dan is die altijd ver weg. Je kunt er niet dichterbij komen, want als je die kant op reist dan schuift de regenboog op.

De regenboog is namelijk voor iedereen persoonlijk een andere regenboog, het is een boog die vanuit jouw oogpunt onder een hoek van 42° staat. Iemand die een kilometer verderop staat, ziet ook een soortgelijke regenboog (indien voor hem de omstandigheden hetzelfde zijn) maar voor hem staat de regenboog een kilometer verder dan jouw regenboog.
itsme
12 jaar geleden
Een regenboog is een luchtspiegeling!
Zodra de regen in een bepaalde hoek van de zon valt en de bewolking is net zo aanwezig als het zonlicht, dan zie je een regenboog, maar als je in de richting van de regenboog loopt zal hij steeds op gelijke afstand blijven en opeens verdwijnen omdat het ontastbaar is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige 'dichtbije' regenboog die ik wel eens gezien heb was in de waterdruppeltjes die een soort tuinslang aan de bovenkant doorliet om het gras in een tuin te besproeien. Je krijgt dan een soort watergordijn, dat de regenboog veroorzaakt in combinatie met het zonlicht.
Mijn ervaring is dat als je in dat watergordijn gaat staan, dat je dan behoorlijk nat wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed bedacht!
In tegenstelling tot wat in de andere antwoorden geschreven staat: je kan wel degelijk de voet van een regenboog benaderen. Ooit zelf meegemaakt dat ik op de autostrade recht op een regenboog toe reed. Je ziet dan net hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld met een tuinslang aan het sproeien bent bij felle zon: vlak voor je een schijnsel van een aantal kleuren, alleen een beetje groter.
Zal wellicht wel een once-in-a-lifetime experience geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ervaart men vraag je.

Nou je kunt inderdaad niet bij de voet komen, zoals hier boven al is omschreven.

Maar wat ik ervaar als ik een regenboog heel intens zie en dichterbij dan gewoonlijk, dat is een gelukzalig gevoel van wat ben ik een gelukkig mens dat ik dit op dit moment zie, want soms minder dan een luttele minuut later is het weg.

Btw ik ben een atheist dus geloof speelt hier geen rol gewoon gevoel.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben jij dat misschien op dat beroemde filmpje met die dubbele regenboog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja herkende je me :D
Maar het levert me een - op...
Rare mensen als je hiervoor -t ,maar veel plezier!
Ik geniet gewoon van ieder mooi moment wat de natuur me schenkt.
Of het nu een prisma is van waterdruppels of een mooie vlinder, of een ree hier achter ons huis.
:)
Wat wtp waarnam is ook door mij ondervonden: ik volgde de regenboog tot op de grond voor mij: hetzelfde beeld als bij een sproeier in de tuin.
Het zal wel uitzonderlijk zijn om dit mee te maken. In het verleden ging het verhaal dat men aan de voet van de regenboog een pot met goudstukken kon vinden. Niks van waar! Ik vond er slechts een verwilderde struik en wat zwerfvuil.
Weeral een illusie armer, maar een ervaring rijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je "kon" deze waarschijnlijk gevonden hebben, maar niet "hard" genoeg gezocht ?
ik heb eens geprobeert om bij de voet te komen maar mijn ervaring was dat ik nat werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regenboog is eigenlijk een cirkel dus is er ook geen voet, wel denken we vaak dat hij ergens bij de grond op houdt, maar we zien door ons lage standpunt gewoon de rest niet, vanuit een vliegtuig is de cirkel wel compleet te zien.
Een tegenboog heeft dus geen voet.
Maar ook al zien we dat als een voet, hij is net als de horizon altijd op de vlucht voor ons zelf, dus onbereikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi verwoord, +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
nice! en toch ook weer niet..... kan die pot goud wel vergeten :O/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die staat al een poosje in mijn schuur.
Cryofiel
12 jaar geleden
En dat terwijl je hem helemaal niet wilde hebben... Hee, nu ik erover nadenk - dat opent mogelijkheden voor eucalypje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg, dank je,