Hoe kan ik deze formule zo omdraaien dat ik iets anders kan berekenen?

Ik heb voor natuurkunde de volgende formule gekregen: R = P . (l/A)
R is de weerstand, P (rho) is de soortelijke weerstand, l is de lengte en A staat voor oppervlakte. Met de punt bedoel ik vermenigvuldigen.

Bij sommige opgaven moet ik met behulp van de formule i.p.v. de weerstand bijvoorbeeld de lengte berekenen. Ik weet dat dat mogelijk is door de formule ''om te draaien''. Dat kan bijvoorbeeld bij U = R . I, daar kun je bijvoorbeeld van maken: I = U/R
Dit lukt me alleen niet bij de formule waar ik het eerst over had. Het zou fijn zijn als iemand mij kan helpen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De basis formule is R x S = P x L
R = weerstand
S = sectie
P = rho of soortelijke weerstand
L = lengte
Hieruit kan u alle mogelijke vragen meer oplossen als in gedachte houdt dat R = U / I
R = weerstand
U = spanning
I = stroom.
U kan dus in de 1e formule R vervangen door de 2e.
(U/I) x S = P x L of S = (PxL) / (U/I), enz
Ik weet zeker dat u nu alles aankunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de moeite, maar eigenlijk snap ik het nog steeds niet zo goed. Ik zit nu in 4 Havo en ik heb vorig jaar een heel jaar aan natuurkunde lessen gemist door omstandigheden, en daarom heb ik helaas een achterstand opgelopen. Ik zou heel graag willen weten hoe ik een grootheid kan berekenen door een formule te veranderen, zoals ik deed met het simpele voorbeeld uit de beschrijving. In dit geval zou ik graag willen weten hoe ik de grootheid lengte kan berekenen met de formule R = P*(l/A)
Bij de vragen zijn meestal alle grootheden op één of twee na gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal uw letters gebruiken.
Die formule kan u omvormen tot R = (P x I) / A waaruit dan weer de hoofdformule ontstaat R x A = P x I.
Hieruit kan u 4 zaken bereken.
R = (P x I) : A
A = (P x I) : R
P = (R x A) : I
I = (R x A) : P
Hier moet u nog weten dat:
P = rho = 0,017 ohm per meter.
I = de lengte van de draad in meter.
A = de sectie van de draad in m²
R = de weerstand in Ohm
Ik hoop dat dit meer inzicht geeft in het probleem.
Desnoods geeft u mij het volledige vraagstuk eens door.

Andere antwoorden (2)

l/A =R/P -> l = A*R/P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar kunt u mij nog vertellen of het l = A*(R/P) is, of (A*R)/P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmakt in resultaat niet uit hoe je het schrijft
Maak een driehoek! Heb nu natuurkunde examen, ook met die formule, en dat werkt perfect! Stap1: teken een driehoek, stap twee: teken een horizontale lijn door het midden van de driehoek sttap,3: schrijf in het bovemste gedeelte van de driehoek "P" stap 4: schrijf in het onderste gedeelte"RxA" stap 5: als je bijvoorbeeld de weerstand moet bereken, leg je jee vinger op de R, dan staat er in de driehoek I:P=... Als je bijvoorbeeld P moet bereken leg je je vinger op de P rn dan heb je p=RxI succes