Hoe kan ik deze formule zo omdraaien dat ik iets anders kan berekenen?

Ik heb voor natuurkunde de volgende formule gekregen: R = P . (l/A)
R is de weerstand, P (rho) is de soortelijke weerstand, l is de lengte en A staat voor oppervlakte. Met de punt bedoel ik vermenigvuldigen.

Bij sommige opgaven moet ik met behulp van de formule i.p.v. de weerstand bijvoorbeeld de lengte berekenen. Ik weet dat dat mogelijk is door de formule ''om te draaien''. Dat kan bijvoorbeeld bij U = R . I, daar kun je bijvoorbeeld van maken: I = U/R
Dit lukt me alleen niet bij de formule waar ik het eerst over had. Het zou fijn zijn als iemand mij kan helpen :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De basis formule is R x S = P x L R = weerstand S = sectie P = rho of soortelijke weerstand L = lengte Hieruit kan u alle mogelijke vragen meer oplossen als in gedachte houdt dat R = U / I R = weerstand U = spanning I = stroom. U kan dus in de 1e formule R vervangen door de 2e. (U/I) x S = P x L of S = (PxL) / (U/I), enz Ik weet zeker dat u nu alles aankunt.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand

l/A =R/P -> l = A*R/P

Maak een driehoek! Heb nu natuurkunde examen, ook met die formule, en dat werkt perfect! Stap1: teken een driehoek, stap twee: teken een horizontale lijn door het midden van de driehoek sttap,3: schrijf in het bovemste gedeelte van de driehoek "P" stap 4: schrijf in het onderste gedeelte"RxA" stap 5: als je bijvoorbeeld de weerstand moet bereken, leg je jee vinger op de R, dan staat er in de driehoek I:P=... Als je bijvoorbeeld P moet bereken leg je je vinger op de P rn dan heb je p=RxI succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100