Van welke kunststof (of andere) zijn de loom-bandjes gemaakt?

Zijn loom-bandjes gemaakt van kunststof of bijv. van een natuurlijke rubber? Als ze van een kunststof gemaakt zijn, bevatten ze dan een weekmaker?
Ik denk bijv. aan soepel polyvinylchloride (PVC) die dan in ieder geval een weekmaker dient te bevatten. Welk type weekmaker zou dit dan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
De namaakbandjes kunnen lood, weekmaker en latex bevatten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke weekmaker?
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb gegoogeld op
plasticizer loom
maar kon niet vinden om welke weekmaker het gaat.
Poet
9 jaar geleden
Producten met weekmakers zijn van zacht kunststof dat vettig aanvoelt en een (soms sterke) chemische geur heeft, zo meld de voedsel en warenautoriteit. Dat is niet het geval bij loom-bandjes dus wsl bevatten ze geen weekmakers. http://www.vwa.nl/onderwerpen/consumentenartikelen/dossier/weekmakers/producten-met-ftalaten-herkennen

Volgens de Washington Post zijn de bandjes in hoofdzaak van siliconen gemaakt. Daarin worden doorgaans geen weekmakers gebruikt. http://www.washingtonpost.com/national/health-science/is-rainbow-loom-bad-for-the-environment-the-downside-of-this-years-hot-toy/2014/01/06/11b4dc84-71a0-11e3-8def-a33011492df2_story.html The Post noemt echter wel een ander probleem: dieren kunnen problemen krijgen als ze de bandjes inslikken of om hun snuit, snavel of nek krijgen.

Antwoorden (2)

De originele zijn van rubber gemaakt.
fremar
9 jaar geleden
Diverse matteriaal samenstelling Plastics, en nonlatex rubber MAAR mogelijk waaronder een aantal gevaarlijk*. Even lezen ouders met kids.

Niet alle looms zijn wat ze lijken en dat kan helpen wat info over het spotten van slechte bandjes te krijgen.

*Meer info vindt u in de reacties 1

Toegevoegd na 21 minuten:
Hulp herkennen van dit en EU Keurmerken voor speelgoed staan in bronnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ondanks alle strenge beveiliging is er bekend dat alles nagemaakt wordt en geprobeerd mee te nemen. Dit kan in geval van Loom met kleine kids Om dit in overzicht te krijgen (zie bron 1) Koop uw product waar kan via officiele verkoop punten. Ondank toezicht (en die is echt best goed) kijkt men bij kids liever even uit. vandaar dit toe te voegen. Kinderen spelen soms uren en Loom is heel leuk en leerzaam. Maar wat extra voorzichtigheid ivm matterialen is goed aan te halen. LOOM is volgens waardes gekeurd voor kinderen en EU getest. De heeeeeel goedkope via een vreemde weg zijn dat nou niet direct. let op waar ze mee spelen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.toywiz.com/rlsafety.html