hoe kan het dat de sneeuw na de dooi op bepaalde plekken toch nog heel lang blijft liggen?

Sommige stukjes grond zien er hetzelfde uit maar toch ligt op de ene plek nog wel sneeuw , voor de rest niet

Toegevoegd na 17 minuten:
Dan heb ik het niet over bijeen geschepte sneeuw maar echt plekken waar de sneeuw oorspronkelijk niet dikker was dan elders

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het gaat dooien is de themperatuur minstens 0 graden.
Sneeuw kan wegdooien door themperatuur boven nul.
Het kan weg dooien door de zonnewarmte (straling).
Het kan weg dooien door wind boven 0 graden.
Het kan verdwijnen door verdamping(Onder 0)
Het kan wegdooien door regen boven 0 graden.
Als het windstil is, bij dooiweer, blijft de themperatuur vlak boven de sneeuw laag en zal de sneeuw slechts heel langzaam wegdooien.
Als het wel waait bij dooi, dan zal de sneeuw uit de wind het langste blijven liggen, omdat er een koude plaklaag boven de sneeuw aanwezig is.
De sneeuw uit de zon (schaduw), zal ook minder snel wegdooien.
Op plaatsen waar de vorst wat dieper in de grond zit, zal het ook minder dooien, door de koude ondergrond.
Zo kunnen we stellen, dat de plekken in de zon en in de wind en volop regen krijgen ,de sneeuw het snelste weg is.
In onze tuin ligt er nu op slechts een plaats nog wat sneeuwresten, daar zit nog vorst in de grond, het ligt uit de wind en uit de zon.
Er zijn nog meer factoren waardoor sneeuw eerder wegdooit, grondsamenstelling, structuur van de grond, bomen en gebouwen, droge of natte grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compleet antwoord! +1

Andere antwoorden (3)

Dat zag ik ook vandaag dat zijn wel hele dikke stukken die denk ik als een berg op elkaar zijn geschept. Door de kou blijft dat bergje langer liggen. Er is ook geen pekel op geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaduwzijde, in de wind en een koude ondergrond plus een hoop sneeuw die zichzelf afdekt dus langzamer dooit.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovenstaande antwoorden zullen best kloppen, maar mijn ouders zeggen nog steeds ( en ze zijn inmiddels 96), Als der sneeuw blijft liggen bij een dooiaanval wacht hij op nieuwe sneeuw. Volgens mij klopt dit vrijwel altijd.