Blijven de causale wetten ook van toepassing in de kwantumfysica?

Normaal gesproken zijn alle waarnemers het er over eens wat de volgorde van gebeurtenissen is, ze kunnen verschillen zien in tijd en ruimte maar niet in de causaliteit ervan.
In de kwantum wereld is er veel minder duidelijk en spreekt men vaker over waarschijnlijkheden maar houdt dat dan ook in dat causaliteit niet meer van toepassing is, of blijft die wet absoluut van toepassing doorheen alle onzekerheden.

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Lastig onderwerp binnen de QM. Maar ik denk dat onderstaande link het goed verwoord (vanuit oktober 2012).

Er wordt altijd aangenomen dat causality eenduidig is. Maar dus een paar jaar geleden is door de Universiteit van Wenen aangetoond dat er op qm-niveau effecten kunnen plaatsvinden die hun eigen oorzaak kunnen zijn.
M.a.w. er zijn situaties in de kwantummechanica waarbij de causaliteitswetten niet meer van toepassing zijn (heeft weer alles te maken met de superposities die binnen de kwantummechanica zeer gewoon en veel voorkomend zijn).
https://medienportal.univie.ac.at/presse/aktuelle-pressemeldungen/detailansicht/artikel/quantum-causal-relations-a-causes-b-causes-a/

Zoals ze zelf zeggen:
The work provides an important step towards understanding that definite causal order might not be a mandatory property of nature.

Vertaling:
Dit werk geeft een belangrijk stap in de richting van het begrijpen dat absolute causaliteit misschien wel niet een basis en verplichte eigenschap is van de natuur.
Thecis