Bestaan er gekleurde schaduwen? zo ja hoe krijg je die?

Als je iets in het licht plaatst krijg je meestal een donkere schaduw te zien. Maar is het ook mogelijk om juist een gekleurde bijvoorbeeld rood of blauw te krijgen?

erotisi
10 jaar geleden
2.7K
SimonV
10 jaar geleden
Zie dit filmpje: http://slimme-handen.nl/2012/06/wonderlijk-gekleurde-schaduwen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/schaduw-kleur.30915
SimonV
10 jaar geleden
Het antwoord klopt daar dus niet.

Het beste antwoord

Bij zonlicht zijn objecten in een schaduw blauw omdat ze hoofdzakelijk nog door de hemel verlicht worden. Het oog corrigeert er nogal intensief voor, maar fotografen en schilders moeten er rekening mee houden. Als je een schaduw op een geel strand schildert moet je dus wat blauw toevoegen. Onder een boom of een wolk moet je de witbalans van de camera aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jawel, de schaduw van iets dat doorzichtig en gekleurd is, is ook gekleurd. De schaduw van rood glas is bijvoorbeeld rood.
Zo kun je ook kleuren mengen, hartstikke leuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Noemen we dat niet gewoon licht dat door (gekleurd) glas schijnt? Zonder glas krijg je ook gekleurde schaduwen:
http://slimme-handen.nl/2012/06/wonderlijk-gekleurde-schaduwen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Haivon, dan kun je niet van schaduw spreken, het is doorvallend licht.
Schaduwen van de zon zijn o.h.a. zwart, want gebrek aan licht.
Bovenstaande reactie geeft aan dat gekleurde schaduwen bestaan met bijvoorbeeld gekleurd glas. Is eigenlijk een lichtfiler en dus geen schaduw. Maar wel leuk, dat zeker!

Binnen de toneelwereld zijn er echter wel gekleurde schaduwen mogelijk, zij het met een truuk. Door iets / iemand uit te lichten en aan de kant van de slagschaduw een andere gekleurde lamp te plaatsen is het mogelijk om gekleurde "schaduwen" te maken. Hier wordt echter de illusie gewerkt, maar lijkt er veel op,
Thecis
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Bedoel je dit?
http://www.learner.org/teacherslab/science/light/color/shadows/coloredshadowsbackground.html
Thecis
10 jaar geleden
Ik bedoelde illusies in de zin van dat de schaduw niet van nature rood of een andere kleur is, maar dat deze kleur verkregen wordt door het toevoegen van tegenlicht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dit wordt bedoeld:
https://www.google.nl/search?q=color+shadow&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uN3qUpj2D8a_0QWky4HABg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1138&bih=518
aangezien schaduw het ontbreken van licht is is het hebben van een gekleurde schaduw niet mogelijk ,wel is het mogelijk om kleur in een schaduw te zien door een restlicht .