De term wordt meestal gebruikt in verband met de Wet van Archimedes. Die zegt dat een lichaam dat zich in het water bevindt, drijvend wordt gehouden door een opwaartse kracht vanuit het water. Deze is gelijk aan het gewicht van het verplaatste water (of andere vloeistof).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opwaartse kracht is de kracht die een voorwerp omhoogduwt. De opwaartse kracht van lucht is heel laag, daarom worden alleen ballonnen en dergelijke omhoog gebracht door de opwaartse kracht van lucht. . want 1 cm3 lucht weegt heel weinig dus , en het gewicht van die 1cm3 zou ook een cm3 ballon opdrukken. Als die ballon gevuld is met een lichter gas dan lucht lukt dat wel, maar is hij gevuld met lucht dan gaat dat en stuk moeilijker (kijk naar een ballon die je zelf opblaast, of een die gevuld is met helium).De opwaartse kracht van een vloeistof is makkelijker te zien en veel groter, omdat water zwaarder is dan lucht en dus veel meer kracht heeft om iets omhoog te drukken.is opwaartse en neerwaartse (gewicht van voorwerp) kracht gelijk dan drijft het voorwerp, is de opwaartse kracht kleiner dan zinkt het
anneliez