Hoe zou zoiets als een magneet nu zijn uitgevonden?

Ik bedoel dan niet de ontdekking van het magnetische veld van de aarde, maar echt de tastbare magneten, want die komen toch uit de aarde?
Ik heb er toevallig net twee in handen en verbaas me er steeds weer over dat ze aan de ene kant elkaar afstoten, en zodra je er een loslaat dat die andersom vliegt en elkaar aantrekken.

Hoe is iemand hier achter gekomen nadat ie het uit de aarde heeft gehaald en dat je er zulke dingen mee kan doen? Stom toeval of gerichte wetenschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het was een soort ijzererts dat door de Chinezen werd betiteld als „de steen die ijzer oplikt”.
Zeelieden gaven het de naam zeilsteen, een steen om te gebruiken bij het zeilen.
Wij noemen het een magneet, een naam die is afgeleid van de naam van het ijzererts magnetiet, dat in overvloed voorhanden was in Magnesia, een landstreek in Klein-Azië.
Ongeacht echter de naam van dit ijzererts, de mysterieuze kracht die het bezat, maakte het even kostbaar als goud. Koningen raakten erdoor gefascineerd. En zeelieden navigeerden met behulp van een kleine schilfer ervan over de wereldzeeën.
De heidenen dachten dat de goden deze steen hadden gezonden om hen te leiden. Maar ondanks alle aandacht die dit gesteente ontving, kan niemand in de oudheid hebben voorzien welke geweldige mogelijkheden er in het verschijnsel dat wij magnetisme noemen, lagen besloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Waaruit dit overgenomen is?
Inclusief die "heidenen"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeeTJE Leuk zeg, nooit geweten.