Een atoom bestaat uit de volgende drie deeltjes:
neutronen, protonen en elektronen.
Het aantal neutronen bepaald wat voor soort element het betreft. Een atoom met 1 proton is waterstof, met 2 protonen helium bijv.
Protonen en neutronen zitten samen in de atoomkern. Deze atoomkern is bijna alle massa van een atoom, maar zit in een heel klein gedeelte in het midden van het atoom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Atomen bestaan uit 3 soorten deeltjes. De atoomkern bestaat uit positief geladen protonen en neutraal geladen neutronen. Om de celkern heen cirkelen negatief geladen elektronen.
De neutronen en protonen bestaan op hun beurt weer uit nog kleinere deeltjes die quarks genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een atoom bestaat uit protonen, neutronen en elektronen. in de kern zitten de protonen en neutronen waarvan de protonen positief geladen zijn en de neutronen erbij zitten om de atoom stabiel te houden en eromheen zitten elektronen die een schaal vormen. de meeste mensen zeggen dat een elektron om de kern heen cirkelt maar dit is niet niet helemaal waar want een elektron cirkelt weliswaar om een atoom heen maar kan maar op een paar plaatsen bestaan dus hij reist van de ene naar de andere positie zonder zich daartussen te laten zien. ook is een elektron op alle plaatsen tegelijkertijd zie het als een de bladen van een ventilator. alleen de bladen van de ventilator lijken overal tegelijkertijd te zijn maar zijn dat niet en een elektron is wel overal tegelijkertijd. maar omdat dit veel te moeilijk is om helemaal te begrijpen leer je op school of op cursussen vaak dat ze eromheen cirkelen

Toegevoegd na 1 minuut:
o bijna vergeten te zeggen dat de elektronen negatief geladen zijn. :-)