Om een stof te kunnen ruiken, moeten er twee dingen gebeuren:

1.  De stof moet voldoende moleculen afgeven aan de lucht.
2.  Onze neus moet recepteren hebben die gevoelig zijn voor juist die geurmoleculen.

Staal is een voorbeeld van een stof die geen moleculen afgeeft aan de lucht. Daardoor kunnen wij staal niet ruiken.

Water is een stof die heel veel moleculen afgeeft aan de lucht. Maar onze neus is niet gevoelig voor watermoleculen. Daardoor ruiken wij water niet, hoeveel er ook van in de lucht zit.

Wij kunnen dus alleen die stoffen ruiken die én veel moleculen afgeven aan de lucht, én waarbij onze neus gevoelig is voor precies die moleculen. Alle andere stoffen kunnen we niet ruiken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het klopt wel, hoor. Dat komt inderdaad door evolutie. Die heeft ervoor gezorgd dat wij receptoren kregen voor juist die geuren die voor ons overleven zo belangrijk zijn. Aan punt 1 uit mijn antwoord kan de evolutie niets veranderen - dat is vastliggende natuurkunde. Bij punt 2 heeft de evolutie de juiste receptoren "gekozen".

Andere antwoorden (1)

Hoewel we - vergeleken met collega-zoogdieren - voor geen meter kunnen ruiken, bestaat ons genoom toch voor ongeveer drie procent uit reukgenen. Zo'n duizend stuks hebben we er. Ze bevatten allemaal de code voor een geurreceptor, oftewel geurantenne. De antennes zitten vastgeplakt op miljoenen zenuwcellen in de neus, die er de verschillende binnengedrongen luchtjes mee opvangen. Elk van de pakweg duizend antennes vangt een andere geur en elke zenuwcel heeft maar één soort antenne. Een enkele neuszenuwcel 'ruikt' dus maar één geur. Zodra reukcellen beet hebben, geven ze hun signalen door aan de hersenen en die moeten daar dan maar chocola van maken. Op basis van de samenstelling van het geurpalet proberen ze te achterhalen om welk parfum, gerecht of geurig mens het gaat. Tot zover snapte de wetenschap het. Maar hoe iedere zenuwcel dan zijn antenne 'kiest', wist niemand.
Zeg dat er 100.000 geurtjes zijn en we hebben 10,000 geurantennes , dan kunnen we 90.000 geurtje niet ruiken (ontvangen).