Adhesie: moleculen die niet goed samen binden.
Cohesie: moleculen die wel goed samen binden.
Simpel voorbeeld: afwassop, zeepsopmoleculen die vetverbindingen afbreken. Doe maar eens vieze vette ovenschaal in water met weinig dreft oid... Hoop dat het zo duidelijk is. Lang geleden dat ik dit gehad heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dankjewel ;)
Adhesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van de zelfde stof. ( bv. Waterdruppels) cohesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van verschillende stoffen. ( in een glas water is het water aan het glas hoger dan het water in het midden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies andersom Clev
Helaas zijn beide bovenstaande antwoorden onjuist. Cohesie is juist de aantrekkingskracht tussen moleculen van dezelfde stof (water neemt een bolvorm aan), het komt van het Latijnse com = samen en haerere = blijven steken. Adhesie is de aantrekkingskracht tussen twee verschillende stoffen (een druppel water blijft aan de kraan hangen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cohesie: Krachten tussen gelijke moleculen.
Adhesie: Krachten tussen verschillende moleculen
Dit zijn aantrekkingskrachten tussen moleculen.
Kijk bv: naar een raam waar druppels van de regen aan hangen de adhesie kracht zorgt hiervoor dat dit blijft plakken op het raam.