Een atoom bestaat uit een kern van protonen en neutronen.
Er omheen vliegen de electronen.
Er vliegen evenveel electronen omheen als er protonen in de kern zitten.
De lading van de protonen noemen we positief, die van de electronen negatief.

Bij een ion is het aantal eromheen vliegende electronen of groter (negatief geladen ion) of kleiner (positief geladen ion) dan het aantal protonen in de kern.

ps. De kern zelf bevat GEEN elektronen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een neutrale stof komen negatief en positeif geladen deeltjes voor.
- negatieve deeltjes: elektronen
- postievie deeltjes: protonen
- ongeladen deeltjes: neutronen
Het geheel van al die deeltjes is neutraal.

Postief ion: atoom dat elektronen heeft afgestaan.
Negatief ion: atoom dat elektronen heeft opgenomen.

Postief ion: minder elektronen dan protonen.
Negatief ion: meer elektronen dan protonen

Als een ion elektronen afstaat heb je een postieve lading. Als een ion elektronen opneemt heb je een negatieve lading.