Hoe bereken ik de vervangingsweerstand bij een parallel geschakelde fietsverlichting?

Ik wil graag geen antwoord, alleen de berekening.
Ik wil het zelf uit kunnen rekenen :)

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Bij parallelschakeling van weerstanden geldt het volgende:
1/R1 + 1/R2 = 1/Rt
waarbij R1 en R2 de twee lampjes zijn en Rt de totale weerstand van de parallelschakeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij serieschakeling geldt overigens:
R1 + R2 = Rt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met volt en ampere kan je evt. de weerstand berekenen, maar dat heb je in deze opdracht niet nodig aangezien de weerstandswaarde al zijn gegeven. Je moet alleen de vervangingsweerstand berekenen. Om vervolgens de stroomgrootte te berekenen heb je de vervangingsweerstand en volt nodig (I=U/R)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanning is voor de bepaling van de weerstand niet nodig, die is pas van belang als je de stroom of het vermogen wilt berekenen.
Stroom: I = U/R (Ampere)
Vermogen: P = U x I (Watt)
Reddie
12 jaar geleden
Je mag het ook met Volts doen.
Door R1 gaat een stroom I1 = U / R1
Door R2 gaat een stroom I2 = U / R2
De vervangingsweerstand is dan
R = U / (I1 + I2)
Als je dan I1 en I2 invult krijg je hetzelfde resultaat.

Andere antwoorden (2)

Door met de omgekeerde waarde van de weerstand (de geleiding) te rekenen. Die mag je optellen.
G1 = 1/R1, G2 = 1/R2
G = G1 + G2
R = 1/G = 1/(1/R1 + 1/R2)
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
G (geleiding) is de omgekeerde waarde van de weerstand (G = 1/R).
De eenheid van weerstand is Ohm, van geleiding is Siemens.
Hier is alles mooi uitgelegd:

Weerstanden parallel geschakeld

http://www.ham-radio.nl/cursus/Weerstanden%20%20parallel/Weerstanden%20%20parallel.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
aimeeTJE, voor dit soort vragen zit er voldoende hersenen achter de computer. Internet niet nodig.
Reddie
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk, hersenen tussen toetsenbord en stoelleuning ;-)