Waarom komt een bal nooit tot stilstand als je hem laat stuiteren?

Hoi, vandaag heb ik bij natuurkunde (fysica) geleerd dat wanneer je een bal laat stuiteren in een luchtdichte ruimte hij telkens een fractie van zijn energie verliest. Theoretisch gaat hij dan voor eeuwig door, net als Archimedes en de schildpad is dit een paradox want wij weten allemaal dat hij op een gegeven moment wel tot stilstand komt, maar waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Omdat er een bepaalde hoeveelheid kracht nodig is om te bewegen, zodra het minder word dan die hoeveelheid, stopt hij. Dit betekent niet dat er geen kracht meer over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in een luchtdichte, maar luchtledige ruimte, om de wrijving met de lucht uit te sluiten.

De bal komt tot stilstand omdat de veerkracht niet voor 100% werkt, een deel van de energie (die de bal heeft als gevolg van de snelheid) wordt omgezet in interne wrijving. Na een aantal keren stuiteren is de resterende energie niet meer voldoende om de bal op te tillen, maar dan blijft hij alleen nog maar een beetje natrillen. En ook dat gaat door wrijving verloren.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ daarbij toegevoegd dat die interne wrijving weer omgezet wordt in warmte.