Hoe kan je vuur uitblazen?

Hoe kan het dat je een klein vuurtje aan kan blazen, maar bijvoorbeeld een lucifer uit kan blazen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als eerste kan je een vlammetje van een lucifer niet vergelijken met een al iets grotere vlam van een klein vuurtje, dat zijn namelijk meerdere vlammen.

Bij een lucifer heb je een dusdanige grote luchtverplaatsing dat het vuur gescheiden wordt van de brandstof.

Bij een klein vuurtje met voldoende brandstof verspreid je het vuur over een grotere oppervlakte en je voegt door de luchtstroom meer zuurstof toe dan het vuur normaliter uit de lucht haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat een lucifer niet verder komt dan het houtje, en gewoon vuur heeft meestal nog iets om te branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een lucifer blaas je altijd vrijwel haaks op de lucifer. Oftewel je blaast de vlam in feite van het luciferstokje af.

Toegevoegd na 17 uur:
Een kaars blaas je ook uit omdat je de vlam in de blaasrichting wilt verplaatsen, maar doordat de pit een einde heeft gaat de vlam uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als je in de richting van de lucifer blaast dan zal hij pas uitgaan als de vlam het einde van de stok bereikt heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, klopt niets van.
Je blaast de warme lucht weg zodat die niet meer in contact is met de brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te blazen voeg je extra zuurstof toe.
Bij een lucifer,neem je als je blaast tijdelijk eventjes de toevoer van zuurstof weg.
waardoor de vlam dooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat je zuurstof in ademt en koolstofdioxide weer uitademt? Je kan dan toch geen extra zuurstof toevoegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ademt ongeveer 15% zuurstof uit...maar het gaat niet om zuurstof toevoegen, het gaat om het verplaatsen en verspreiden van de warmte over de brandbare stof. Zuurstof is al aanwezig, anders zou het niet branden...
Dit ligt er helemaal aan hoe hard je blaast. Je kunt een klein vuurtje (hierbij denk ik aan het aansteken van een haardvuurtje) ook de vlam uitblazen. En je kunt ook tegen de vlam van een lucifer aanblazen zonder dat hij uit gaat. Bij een klein vuurtje blaas je zachtjes, zodat de warmte zich verspreid over de rest van het brandbare materiaal. Niet te hard dus, want dan blaas je het uit. Bij een lucifer heb je 3 cm brandbaar materiaal. Je kunt de vlam versnellen door zachtjes te blazen, maar er komt snel een einde aan het brandbare materiaal. Hoe groter het vuur, hoe moeilijker het uit te blazen is. Hoe kleiner het vuur, hoe moeilijker het is om hem niet perongeluk uit te blazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet voorzichtig blazen als je een vuurtje AAN wil krijgen ( kleine O2 toevoer) , wil je een vuur uitblazen, moet je gewoon te veel O2 over de vlam heenblazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blussen met teveel zuurstof (O2)?