Hoe komt het dat een bewegende jongleur zijn kegels niet anders hoeft te gooien?

De jongleur staat dan bijvoorbeeld op een boot. Ze merken zelf geen verschil tussen op een varende boot staan of aan de wal, heb ik gehoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ieder voorwerp neemt dezelfde snelheid aan als waarin het wordt voortbewogen. Als dit niet zo zou zijn zou als je in de auto op de snelweg een knikker opgooit deze als een kogel door de ruit schieten in plaats van dat je hem dan weer opvangt. ( moet je trouwens niet net vol op de rem gaan staan ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet inertie

Andere antwoorden (3)

Op het moment van werpen hebben de kegels dezelfde zijdelingse/voorwaartse snelheid als de boot vaart. Die houden ze tijdens hun vlucht. Als de jongleur heel erg hoog zou kunnen gooien zou hij er wel last van krijgen.
AWM
14 jaar geleden
In de trein kun je ook lopen, zonder dat je iets speciaals hoeft te doen - terwijl je toch met 135 km/u naar voren loopt, als de trein 130 km/u rijdt.

De aarde draait rond haar as - je hoeft ook niets speciaals te doen om dat bij te houden. Ook de jongleur niet.

De aarde draait rond de zon met een snelheid van meer dan 107000 km/u. Daar merkt de jongleur ook niets van. Dus van dat bootje, met maximaal 10 km/u, merkt hij ook niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de boot met constante snelheid vaart, dan hebben ze daar inderdaad geen last van. Dit komt omdat de horizontale snelheid van de ballen (ongeveer) gelijk blijft op het moment dat ze worden gegooid. Als de boot dus met constante snelheid vaart, heeft die dezelfde horizontale snelheid als die van de ballen.
Maar als de boot versnelt/vertraagt, dan gaat het mis. Want de bal heeft een bepaalde horizontale snelheid op het moment dat deze wordt opgegooid en behoudt die. En dat terwijl de boot meer of minder snelheid krijgt. Dan ontstaat er dus een verschil in horizontale snelheid van de ballen en raakt de jongleur in de war.