Wat is de laagste temperatuur dat je gloed kunt waarnemen bij metaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ongeveer 525 graden. Tenminste, als je met 'gloed waarnemen' 'zien' bedoelt. Dan begint er namelijk genoeg van de straling die het metaal uitzendt, in het zichtbare deel van het spectrum te komen, om het als dofrood licht te zien. Dit wordt het 'draper point' genoemd (dit is de Engelse term, de Nederlandse kon ik zo gauw niet vinden). Ónder deze temperatuur zit bijna alle straling die het metaal uitzendt in het infrarode deel van het spectrum. Dit voel je als warmtestraling, dus in die zin kan je de gloed ook al bij lagere temperaturen van het metaal "waarnemen".

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af welk metaal het is, bij staal met hoog koolstofgehalte zal dat rond de 800-900 graden Celsius zijn.