Is er een manier om de buigzaamheid van materialen te berekenen?

Ik vraag mij af of er een formule bestaat die uitlegt waarom/hoe het komt dat bepaalde materialen breken bij het buigen, terwijl ander materiaal intact blijft. En sommig materiaal breekt bijvoorbeeld bij x-aantal keer gebogen te zijn.
Dus ik vraag mij of hier ook formules voor bestaan, om bijvoorbeeld de hoek te berekenen waarbij een materiaal breekt, welk materiaal überhaupt breekt, na hoeveel keer buigen (onder welke hoek) een materiaal breekt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, hiervoor gebruik je het weerstandsmoment. Hiermee bereken je het maximaal toelaatbaar moment. Zodra je het ´´lichaam´´ aan die belasting blootstelt, bezwijkt het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toegevoegd: Ook materiaal wat niet tot een maximum wordt belast, kan breken als het heel vaak een en weer wordt gebogen. Op de volgende site vind je hiervoor een berekening: http://www.berekeningvanconstructies.be/2_7.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de term "sterkteleer" kun je veel meer interessants vinden, onder meer op wikipedia.
Er zijn allerlei formules en wetten waarmee op basis van de vorm en de dikte van een materiaal het brekingspunt berekend kan worden. Uiteindelijk kom je dan bij de materiaal eigenschappen uit omdat een luciferhoutje nu eenmaal sneller breekt dan een stalen staafje van dezelfde omvang. Dan wordt de elasticiteitsmodulus van het materiaal belangrijk en die kan niet berekend worden maar moet proefondervindelijk worden vastgesteld.