Bij windstil en zonnig weer, met een lage luchtvochtigheid, voelt min 7 niet als min 7, maar als min 3 of 4.
Echter als er geen zon is en het waait hard, dan is min 7 heel erg koud, dat komt dat ons lichaam door onze kleren heen en via blote huid, warmte verliest, hoe meer wind, hoe sneller zullen we warmte verliezen en hoe kouder de min 7 aanvoelt.
Ook onze conditie heeft hier invloed op, iemand die kerngezond is heeft het minder snel koud dan iemand die ziek is.
Nog een belangrijk punt, onze manier van kleden, indien je te warm gekleed bent, dus te veel kleren aan hebt, dan zal je eigen lichaam het wat rustiger gaan aandoen, wat warmte produceren betreft, je kan het dus met te veel kleren aan toch kouder hebben als iemand die zich normaal kleed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mensen die uit een huis komen, die verwarmd wordt door een goede houtkachel, hebben het buiten aanzienlijk minder koud , dan mensen die een c.v verwarming hebben.
waarschijnlijk heeft dit te maken met de huidporiën die meer of minder open staan, maar ik weet dat niet zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Denk dat het te maken heeft met het feit dat het waait bijvoorbeeld en dus "vochtiger" aanvoelt dan droge -7. Denk bijvoorbeeld aan een vriescel waar het -20 is en windstil is het veel "warmer" voor je gevoel als dat het waait met een gevoelstemperatuur van -20.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bedoeling van gevoelstemperatuur is nu juist dat het hetzelfde aanvoelt als de temperatuur bij windstilte en een geringe vochtigheidsgraad, maar daar geen twee mensen gelijk zijn zal de een wat meer wind koud vinden en de ander wat meer vochtigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag kwam in mij op omdat van de week met een gevoelstemperatuur van -7 iedereen rillend binnenkwam en riep 'wat is het koud zeg' (echte temp. was -2) en toen het echt -7 was vond iedereen het lekker fris buiten. Baseer het dus neit alleen op mijn eigen gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk wat mij betreft, ik vind die gevoelstemperaturen ook niet altijd kloppen voor mijn gevoel.
De gevoelstemperatuur geeft eigenlijk aan hoeveel warmte-energie er aan het lichaam onttrokken wordt.
Deze is van een aantal factoren afhankelijk, de werkelijke temperatuur, de windsnelheid en de luchtvochtigheid.
Beneden 0 graden is de lucht drooggevroren, alle waterdamp is er dan uitgeijzeld.
Blijft dus over de windsnelheid en de temperatuur.
Om de huid heen ontstaat al snel een laag warmere lucht,
zelfs als we niet gekleed zijn, daar zorgen de haren op je huid voor.
Als het waait, wordt de warme lucht die om je huid hangt, steeds afgevoerd en dat ervaren we als koude.
Derhalve is tocht, vooral bij lage temperaturen zo funest.
De lokale afkoeling die ontstaat op blote huid die sterk doorbloed wordt, als bij de nek het geval is , kan dan voor vervelende problemen zorgen, zoals spierstijfheid (stijve nek).
De snijdend koude wind die je de laatste tijd vaak bemerkt, eist van ons , ons goed aan te kleden en
als we ons voortbewegen in de buitenlucht, dat niet op een brommer of motor te doen, we vangen dan veel koude wind en ons lichaam spant zich niet in zoals bij fietsen en genereert dus weinig warmte door gebrek aan inspanning.
Vandaar dat goed geklede fietsers minder schade op zullen lopen door de kou dan brom- en motorrijders.
De rijsnelheid zelf zorgt dan voor een belangrijk deel
voor de afkoeling.
Weest dus voorzichtig en vermijd nattigheid, wat afkoeling enorm versnelt.
Vooral het te water raken veroorzaakt zeer rap onderkoeling. Natte kleding dient dan kost wat het kost verwijderd te worden en vervangen te worden door droge kleding en/of een warmtedeken.
Denk daaraan als mensen door het ijs zakken, ze kunnen -eenmaal uit het wak en bij koude wind binnen enige minuten onderkoeld raken. wat levensbedreigend is.
Dus natte kleding UIT en droge aan , wikkel tot hulp aanwezig is altijd een isolatiedeken om.
Glij voorzichtig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht en wind.

Ga maar eens in de wind staan als het koud is.. is het meteen een stuk kouder! En daarom is een briesje zo fijn als het echt warm is in de zomer.

Vocht: bij hoge luchtvochtigheid dringt alles door je kleren heen op je huid. Daarom is het minder koud als je gaat skieen, want de bergen zijn droog (lekker hoog).

En als je met dezelfde temperatuur in Nederland bent, is het bar koud, want je kunt je dik inpakken, maar alle kou dringt door tot op je huid. Brrrr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bastanovum heeft bijna helemaal gelijk.
Echter: ònder het vriespunt is ècht nog niet alle vocht uit de lucht gevroren of geijzeld: de relatieve luchtvochtigheid kan dan nog steeds 100% zijn maar er is dan wel minder gr/m3 absolute luchtvochtigheid over. Trouwens: de luchtvochtigheid kan zelfs boven de 100% oplopen: oververzadigde lucht. Dat surplus aan vocht zal er dan wel snel als rijp en ijzel uit verdwijnen.

Maar verder: de gevoelstemperatuur is een factor van de gemeten temperatuur èn de windsnelheid èn de luchtvochtigheid èn eventuele zonneschijn/warmtestraling.
Ik herinner mij uit mijn jeugd in Zweden: daar kon ik met -10 gr C. nog in mijn hemdsmouwen buitenspelen, want de lucht is daar (Stockholm) veel droger dan hier, zeker aan de Nederlandse kust waar ik nu woon. Nu vind ik zelfs +2 gr C en een beetje wind en behoorlijk wat vochtigheid èrg koud!