Natuurkundig vraag ..

Ik spring van een brug van 30 meter , (valversnelling 10 m/s ² ) in het water , ik ben 80 kg , is het mogelijk dat ik dood ga ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Nee, tenzij je op een steen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je plat op je buik terrecht komt kan de waterspiegel behoorlijk hard zijn maar of je er aan dood gaat, alles is mogenlijk maar de kans is behoorlijk klein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van de manier waarop je terechtkomt - je kunt door de klap bewustzijn verliezen en zo verdrinken, je kunt het water onder een aparte hoek raken en je nek breken, als je op je zijkant terecht komt kan je trommelvlies scheuren en kun je evenwichtsstoornissen krijgen waardoor je verdrinkt...
Het is moeilijk te zeggen of je puur door je snelheid 'verpletterd' raakt, daarvan heb ik niet genoeg verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens x=s0+v0t+5t^2 doe je over die 30 meter 2,4 seconde. Volgens v=10t heb je dan een snelheid van 24m/s. Dat is 88km/u. Met die snelheid is ook water knap hard. De kans op ernstig letsel of de dood is nadrukkelijk aanwezig.

De platformduikers in het Red Bull-circuit duiken volgens mij van een meter of 26. Wat je wel ziet is dat zij zorgen dat ze met hun voeten vooruit het water raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je recht naar beneden springt, kan je mogelijk de bodem raken omdat je zoveel snelheid hebt. Met gebroken benen kan je niet goed zwemmen en als er dan een boot aan komt is het afgelopen. Ook als je verkeerd terrecht komt met je hoofd eerst of vol op je rug/borst lijkt het mij niet goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hangt af van de vertraging op het moment dat je op het water neerkomt.
Van 30 meter hoogte is er als je plat op buik of rug valt een zeer grote kans dat je dood gaat....
of direct door de klap, of daarna omdat je verdrinkt vanwege belusteloosheid.

Kom je rechtstandig op je voeten terecht dan zul je, als het water diep genoeg is, de val normaal gesproken overleven en naar de kant kunnen zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans om als onervaren springer van 30 meter in het water te springen en te overlijden of ernstig letsel op te lopen is zeker aanwezig
13 jaar geleden
Waarom zou je dat risico nemen? Ook al zou je niet dood gaan, kan je je ook zwaar verwonden. En dat is verdomd vervelend.
13 jaar geleden
Deze valhoogte op water wordt als (mogelijk) letaal beschouwd.
Dus als het geen duik is, is de kans van overleven vrij gering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hang af van je leeftijd, als je jezelf TE oud vind, moet je het niet doen