Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de flowrichting in een ball-valve (kogelklep) belangrijk?

Ik heb hier een kogelklep met daarop een pijl voor de flowrichting. Moet ik me hieraan houden, of kan ik hem ook omdraaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het volledig symmetrisch ontwerp van een kogelkraan staat flow in alle richtingen toe.
De pijl is bedoeld om later te weten wat de normale richting is van het medium wat er doorgaat, zodat je bij het eventueel loskoppelen van de aansluitingen je de aanvoer kunt afsluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan hem wel omdraaien maar die pijl zal er niet voor niks opstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat het alleen een kogelklep is en dat er niet ook een terugslagklep opzit?
Want dan is de richting zeker belangrijk.
Dit kan je makkelijk zien, kan je erdoorheen kijken dan zit er geen terugslagklep bij.

Verder ligt het vooral aan het model, dus je zal het model op moeten zoeken om een beter antwoord te krijgen.
En waarvoor je hem gebruikt:
vloeistof, een gas, vloeistof onder druk, enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de afdichtingen zo gemonteerd dat hij goed van A naar B kan afsluiten, maar niet van B naar A, of worden in dit geval zelfs de afdichtingen eruit geblazen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het belangrijk.
De vloeistof (of gas) duwt de kogel weg en opent daarmee de 'klep'.
Wanneer de richting veranderd, wordt de kogel terug geduwt en sluit het zich. Wanneer het niets uit zou maken moet je ernstig twijfelen aan de functie van deze 'klep'.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik zou me daaraan houden als ik jouw was, daar in de richting van de pijl de vloeistof stroomt. Tegen de richting van de pijl is de klep naar alle waarschijnlijkheid gesloten.
Anders was de pijl niet nodig om in de klep te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de klep moet op de klep zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, wel eens een kogelkraan van dichtbij bekeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kogelkraan is een kraan met een kogel erin waar een gat door de kogel geboord is, maar omdat er een pijl opstaat wil dit zeggen dat er ook een terugslagklep in gemonteerd is. dus de vloeistof kan maar een kant op stromen. Ik verkoop ze namelijk zelf. gr arke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat is een ander verhaal en maakt de pijl natuurlijk essentieel. Je zou verwachten dat de vraagsteller hier naar gekeken hebt.
Groet, Bas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geen idee hoe makkelijk mensen zijn uitgevallen, maar het kan geen kwaad om iets te vragen als je het niet zeker weet, voor sommige gevallen is het beslist noodzakelijk om dergelijke kranen te kopen.
In de meeste gevallen kan het geen kwaad om de klep de andere kant op te plaatsen. Echter bij sommige kogelkleppen bestaat er een kans dat de kogel uit de pakking wordt gedrukt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding