Wat is de wetenschappelijke verklaring voor het positieve energie experiment (bv met rijst)?

Er is een experiment waarbij er twee potjes met rijst worden gevuld. Daarna wordt het ene potje beplakt met positieve berichten en moeten er elke zoveel tijd complimenten worden gegeven en motiverende spreuken. Het andere potje moet worden uitgescholden en beplakt worden met negatieve berichten. Na verloop van tijd blijkt dan dat de rijst in het positieve potje er nog goed uitziet terwijl de negatieve ruist helemaal inzakt en een lelijke kleur krijgt.
Ik had altijd al mijn vraagtekens bij dit experiment maar ik ken mensen die het hebben gedaan en volgens hun werkt het echt, maar hoe dan???
Werkt dit experiment echt? En zo ja, wat is de wetenschappelijke verklaring voor dit effect?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K
Erna55
6 jaar geleden
Je kent mensen die het experiment hebben gedaan...
Waren dit wetenschappers ?
Is het experiment onder gecontroleerde omstandigheden uitgevoerd ?
TurfGraver
6 jaar geleden
Tja, als je een tijd als een idioot tegen potjes rijst heb staan schreeuwen ga je later niet bekennen dat het nergens op sloeg. :D
liveisgreat
6 jaar geleden
doet met denken aan waterexperiment van Emoto...misschien vind je daar meer uitleg
LeonardN
6 jaar geleden
Masaru Emoto, een Japanse Professor in Alternatieve Studies... https://foodretro.com/debunking-the-rice-experiment/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Masaru_Emoto#Scepsis
Erna55
6 jaar geleden
In welke taal is er tegen de rijskorrels geschreeuwd?
Verstaan de korrels Nederlands ?
kierkegaard47
6 jaar geleden
De wetenschappelijke verklaring ervan is vermoedelijk dat het experiment onder onvoldoend streng gecontroleerde omstandigheden en testprocedures zal zijn uitgevoerd :)
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Net zoiets als wat de mythbusters gedaan hebben met erwtenplantjes.
-Geen geluid
-Klassieke muziek
-hardrock
-lief praten
-uitschelden De plantjes zonder geluid deden het het slechtste volgens mij. Maar er was ook iets mis gegaan met het irrigatiesysteem. Grappige experimenten zijn dat.

Antwoorden (1)

Ik kende het experiment niet, maar ik heb de linkjes doorgelezen en het is eigenljk heel simpel. Het werkt vanwege de volgende aspecten:
1. De gekookte rijst wordt zeer heet in het eerste potje geschonkene (waarbij het potje in feite gesteriliseerd wordt). Bij het 2e potje is het al meer afgekoeld waardoor de micro-organismen die gewoon in de lucht zitten kans krijgen te overleven. Dit is zeker het geval in het 3e potje.
2. Het experiment is vaak herhaald en daar bleek het ook te werken. Hebben we alle experimenten? Degene die niets gevonden hebben, laten dat ook meestal niet weten. Dus we horen alleen de verbazende "succesverhalen".

In basis is het dus niet zuiver uitgevoerd. Als er iets met potje 2 of 3 gebeurd, weten we niet of het komt omdat we potje 2 hebben uitgescholden en potje 3 genegeerd hebben of dat het door iets anders komt (zoals "sterilisatie van potje 1 zoals hierboven beschreven). Helaas hebben dit soort hardnekkige verhalen dus de neiging om heel lang te blijven hangen.

Als dit een ding zou zijn geweest, was het al lang in een laboratorium uitgevoerd zijn in 1000-voud. Dit is namelijk heel goedkoop en goed uitvoerbaar. Dan zouden er volop wetenschappelijke artikelen zijn geweest over dit effect en was het verder onderzocht of potje 2 ook zou gaan schimmelen met lieve woorden die kwaad werden gezegd of zou er onderzocht zijn of vervelende woorden in een andere taal (die je niet begrijpt) hetzelfde effect hebben. Hierover is echter niets te vinden.
Thecis