Antimaterie is materie bestaande uit zogenaamde antideeltjes. Voor alle soorten deeltjes bestaat er een antideeltje met tegengestelde lading en zelfde massa. Zo bestaat er een anti-electron met positieve lading (ook wel positron genoemd) en een anti-proton met negative lading. Alle anti-materie is uit anti-deeltjes opgebouwd, zo bestaat een deeltje anti-waterstof uit een anti-proton en een anti-electron. Met dit anti-waterstof zou je dan theoretisch anti-waterstofgas kunnen maken enz. Er zouden dus (theoretisch gezien) ook ergens anti-mensen kunnen rondlopen, met anti-kleren en anti-auto's...
Waarom is antimaterie nu zo speciaal: wel, wanneer een deeltje antimaterie in aanraking komt met een deeltje materie, vernietigen beide elkaar en komt wodt het verschil in massa tussen beide omgezet in energie en uitgestraald in de vorm van licht. Het is al zeer moeilijk om antimaterie kunstmatig te maken, maar dit maakt het ook zeer moeilijk om het op te slaan. Zelfs in contact met gewone lucht, vernietigt de antimaterie zichzelf!