Omdat er geen nieuwe verbindingen worden gevormd als je zout in water oplost en er dus geen blijvende veranderingen in de eigenschappen van de betrokken stoffen optreden. Dat laatste is kenmerkend voor een chemische reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, je kan de originele stoffen eenvoudig weer terugkrijgen. Er is dus geen chemische reactie geweest, zoals bijvoorbeeld verbranding wel is.

Andere antwoorden (1)

je kan de reactie vergelijking opschrijven en dan zie je waarschijnlijk al waarom

NaCl(s) + H2O(l) --> H2O(l) + NaCl(aq)

er vind alleen een oplossing plaats. De elementen van het zout wisselen niet van plaats met elementen uit het water.

Toegevoegd na 16 minuten:
s staat voor solid(vast)
l staat voor liquid(vloeibaar)
aq staat voor aquated(in water opgelost)