Als we een object dichter naar onze ogen toe nemen, wordt het beeld scherper. Wanneer je het té dicht houdt, is het terug wazig, hoe komt dit?

Werking v/h oog.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Amadea
6 jaar geleden
Dat komt door het focusvermogen van je ogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je mij hier toevallig op doorverwijzen naar een website? Alles wat ik vind rond dit thema heeft te maken met schade aan het oog etc. Of een iets uitgebreidere verklaring zou ook zeker geapprecieerd worden.
Erna55
6 jaar geleden
https://wetenschap.infonu.nl/anatomie/13392-werking-en-functies-van-het-oog.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Alles wat ik vind rond dit thema heeft te maken met schade aan het oog etc" Dat is ook niet zo gek, eigenlijk hangt dit samen met verziendheid. Alle informatie die je daar dus over vind is dus ook vaak bruikbaar daarvoor.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Een lens zorgt dat lichtstralen, of een beeld op een punt samenkomen. Het brandpunt, dat is het scherpste punt, waardoor je dus het beeld het helderste ziet.
heb je als kind nooit geprobeerd om een brandgaatje te maken in papier met behulp van een vergrootglas? Dan heb je gemerkt dat je dat vergrootglas op een bepaalde afstand van het papier moest houden zodat al het licht en de warmte precies op dat punt viel, waardoor dat heet genoeg werd zodat het papier ging branden. Nou ja meestal kwam het niet verder dan wat smeulen. Nooit gedaan? Probeer het maar eens .
Verder kun je als je hier meer over wil weten beter zoeken naar werking van lenzen, omdat je oog ook een lens is
anneliez
6 jaar geleden
Zoals elke lens heeft ook het de lens van het menselijk oog een kortste scherpstel afstand, dat noemen we het "nabijheidspunt".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nabijheidspunt

Op het moment dat we iets steeds dichterbij ons oog houden wordt onze lens steeds boller om zo de inkomende hoek van de lichtstralen scherp te krijgen op het netvlies.
https://image.slidesharecdn.com/physio-eye-1-100624081903-phpapp02/95/physio-eye1-34-728.jpg?cb=1277367668

Als je voorbij dat punt gaat dan krijg je exact hetzelfde probleem als verziende mensen hebben, de lichtstralen vallen pas na het netvlies scherp. (Of wel dan zie je het wazig).
https://oogheelkunde.mumc.nl/sites/oogheelkunde/files/styles/token-image-small/public/uploads/verziendheid.jpg?itok=y9L1TzzV

Afhankelijk van je leeftijd is je nabijheidspunt 10cm-25cm (je kan dit heel mooi testen door een stuk tekst steeds dichter naar je ogen te bewegen en te meten waar het onscherp wordt.

Het komt dus door de fysieke limitatie die elke lens heeft om lichtstralen, die hoe dichter deze bij de lens komen en dus steeds groter van hoek worden, nog terug te buigen voor dat deze bij het netvlies (of in een camera bij het filmrolletje of sensor) komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na jouw bericht gelezen te hebben, is dit wel zeker het beste antwoord. Helaas was ik te snel en is het volgens mij niet mogelijk om dit nog te veranderen. Ontzettend hard bedankt voor je hulp!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen probleem kan gebeuren, maar nee dat is niet meer te veranderen, niet meer door jou iig.