Hoe noem je een thermometer in een buis met een doorzichtige vloeistof erin waar je de kamertemperatuur op kan aflezen?

Ik heb er eentje gehad, maar kan niet op de naam komen. Er zitten binnenin allerlei bolletjes met daaraan temperatuurkaartjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Galileithermometer / Galileo thermometer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk een thermometer zoals deze (zie foto)
Dat is een Galileithermometer, een uitvinding uit de zeventiende eeuw, genaamd naar de beroemde Italiaanse natuurkundige Galileo Galilei, maar gek genoeg, werd deze thermometer niet door Galileo uitgevonden, maar door zijn pupil Torricelli (ook beroemd vanwege het feit dat hij de uitvinder was van de barometer)

Een Galileithermometer is (o.a.) gebaseerd op het principe van Archimedes: bij veranderingen in de temperatuur, verandert ook de dichtheid van het vloeistof waarin de bolletjes zitten. Als de temperatuur omhoog gaat, dan zet het vloeistof uit, wordt de dichtheid lager, en zinken de bolletjes.

Check ff de Engelse Wiki voor een uitgebreid uitleg over de werking van zo´n thermometer.