BBQ aanstekers met lucifers
Lampolie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandgel. Blijft lang branden!

Lampolie.
Benzine.

Ik neem aan dat je er uiteindelijk hout mee wilt aansteken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Wasbenzine.

Het is niet je vraag, maar een toevoeging... Als het eenmaal is aangestoken niet nog meer bij gooien!! Kan hele gekke situaties veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanstekervloeistof of spiritus zijn lichtontvlambaar. Het is echter niet aan te raden om iets lichtontvlambaars te gebruiken, dit geeft slecht heel snel een vlam maar zal hout niet doen ontbranden. Het beste kun je kleine en dunne stukjes houd op een hoopje leggen en dat dan aansteken op verschillende plekken. Als het dan begint te branden kun je er grotere houtstukken opleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wat ik wel eens gehoord heb, maar nog nooit zelf gebruikt, dus zeker weten doe ik het niet: pluis uit de droger. Dat schijnt erg gemakkelijk vlam te vatten als je er met zo'n tondelstaafje bij strijkt. Er zijn mensen die het in hun vaste kampeeruitrusting hebben zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij een survivalcursus geleerd dat het altijd handig is om tampons mee te nemen. Die zijn waterdicht verpakt en als je ze uit elkaar pluist branden ze snel. En zijn dus prima te gebruiken om een vuurtje mee aan te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua vloeistof zou ik alleen maar de speciale aanmaakvloeistof voor de barbecue en de open haard gebruiken. Het vuur klimt niet tegen de straal op als je er wat van bij spuit. En verder natuurlijk de bekende aanmaakblokjes voor de BBQ, Esbit, houtwol, papier en alle andere materialen die makkelijk branden en daar nog even mee doorgaan, zodat de grotere stukken hout van je kampvuur vlam kunnen vatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Esbit Blokjes die branden inderdaad het langst en zijn veilig +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vuur NOOIT aanmaken met een vloeistof. Dit gaat vroeg of laat mis. Ook brandt het onvoorspelbaar en het gaat vaak aan met een plof. Ook kan (bv benzine) in de grond komen en das weer niet goed voor het milieu.
Het beste zijn gewoon aanmaakblokjes. Deze branden lang en rustig.
Wat ook goed brandt, zelf als het nat is , is berkenschors. Gewoon zo'n dun velletje schors, niet zo'n dik plakkaat.
Hars van dennenbomen met dunne stukjes hout of dennenaalden doen het goed.