zit er chemische energie in voedsel?

ik heb gelezen dat er in voedsel chemische energie zit, maar zou iemand me dit goed kunnen uitleggen. de uitleg op internet snap ik niet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Voedsel IS chemische energie. Net als brandstof. Alles wat er gebeurt met de moleculen uit je voedsel in je lichaam is uiteindelijk scheikunde ; van opslag van suikers tot verbranding, opname in organen en cellen, vertering, het is ALLEMAAL scheikunde / chemie.

En hoe we die stoffen dan vervolgens weer ' gebruiken' en omzetten (bijvoorbeeld door je arm te strekken om iets op te pakken) klinkt nog vele malen ingewikkelder.

Om het niet al te moeilijk te maken : wat er VOOR het eten met je voedsel gebeurt, is OOK al een en al scheikunde. Een keuken is niks meer of minder dan een scheikundig laboratorium waarin voedsel wordt voorverteerd door er warmte of vocht aan toe te voegen of aan te onttrekken.

Om al die processen echt helemaal goed te begrijpen zul je flink - zoniet jarenlang - scheikunde moeten bestuderen, en dan nog zal niet alles binnen je vakgebied liggen. Ik heb hier een schitterend boek liggen waarin onder andere op enkele pagina's zeer nauwkeurig wordt uitgelegd - met allerlei schema's en tekeningen - wat er in een spier gebeurt die buigt of strekt, en hoe vaak en lang ik dat ook heb bestudeerd, het blijft een wonder dat me ver boven de pet gaat. Ik neem het dus maar gewoon voor kennisgeving aan.

Chemische energie is uiteindelijk niks meer of minder dan de verzamelnaam voor alle energie die is opgeslagen in de moleculen van een stof , en die vrijkomt bij chemische reacties als - meestal - verbranding. We drukken die energie uit in calorieën of -tegenwoordig - joule. Dat getalletje geeft eigenlijk aan hoeveel je met het betreffende voedsel kunt ' doen'. Zoals je bij een auto kunt weten hoeveel kilometer je kunt rijden op een liter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Marleen, wat is de Titel en de Schrijver van dat boek?
Lijkt me heel interessant.
+4U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een heel dik, meer dan 15 (misschien wel 20) jaar oud boek over Evolutie - en heet "Evolutie" - maar voor de schrijver zou ik zo even de kelder in moeten duiken. Er zijn namelijk nogal wat boeken met die titel, en vaak niet eens van vergelijkbare inhoud. Meerdere schrijvers volgens mij, en van vóór het Internetttijdperk. Er stond een vogelbekdierjong op de voorkant, dat herinner ik me nog wel.
Ik zal straks als iedereen klaar en naar school is eens kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek heet " De evolutie" van Linda Gamlin en Gail Vines. Het is al van 1987 zie ik. Via antiquariaten nog wel te bestellen voor een drol en drie knikkers, en in zijn totaliteit een aanrader. Toegankelijk, maar geen kleuterschoolniveau. Met name Linda Gamlin heeft (veel) meer boeken over evolutie en biologie gepubliceerd, ook voor kinderen, dus toegankelijk schrijven is wel ' haar ding' . ISBN: 9010059669

http://boekenworm.eu/de-evolutie.html
http://www.omero.nl/boeken/d/e/e/de-evolutie/
Het antwoord is ja.

Chemisch verwijst naar wat met stoffen te maken heeft.
En voedingsstoffen zijn stoffen.

Energie. Dat dat in voedsel zit kun je heel mooi aantonen.
Haal een pelpinda uit de dop, doe het vliesje eraf en steek de pinda aan een naald.
Haal het aluminium bakje van een waxinelichtje af en doe er een paar milliliter water in.
Steek de pinda aan en houd die onder het aluminium bakje. (Daarvoor moet je de naald aan de pinda en het aluminium bakje met een tang vasthouden.)
De pinda brandt zo lang en zo goed dat het water in het bakje gaat koken.