Kan je olie kraken?

Ik weet dat je olieproducten kan kraken. B.V.: van nafta naar ethyleen. En "olie kraken" is volgens mij een bekende term, maar kan je het nou echt kraken? En wat krijg je dan voor product?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Kraken is gewoon de vakterm voor het ontbinden van de zware olie in lichtere fracties. Moet je niet verwarren met bv. het kraken van een noot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel kennis van olie raffineren en kraken je hebt weet ik niet, dus geef ik 'just in case' een beetje uitleg.

Raffineren (oftewel fractioneren) doe je, zowel met aardolie als met eetbare olie, in een destillatietoren, en is geen chemisch, maar een fysisch proces. Raffinage houdt in dat je de verschillende fracties in aardolie (of in eetbare olie) uit elkaar haalt op basis van volatiliteit door middel van opwarming. De meest vluchtige componenten komen uit in de bovenste platen van de toren (b.v. LPG), en de minst vluchtige onderaan (b.v. teer)
Zie de afbeelding voor een schema van een destillatietoren.

Kraken is iets anders. Als je een molecule van een organisch component kraakt (b.v. octaan, hexaan), dan vindt een chemische reactie plaats, op moleculair niveau, waarmee je (even grof uitgelegd) kleine molecules worden verkregen uit grotere molecules. Vandaar de naam: de molecules worden écht gekraakt.
"Kraken van olie" moet je in dit context lezen als "kraken van componenten uit aardolie".
De componenten die je krijgt na het kraken kan je vervolgens isoleren door een destillatie toe te passen.
De producten die je krijgt zijn dan heel divers, vrijwel alle basiselementen voor de moderne chemische industrie, en het proces kan zo aangestuurd worden dat je vrijwel elke soort molecuul kan krijgen.
Dat doe je door een combinatie van temperatuur, druk, tijd, toevoeging van reagenten, katalysatoren, enz. toe te passen.
Kraken kan je ook gebruiken om een molecuul te veranderen, en niet zo zeer te breken, maar dat is weer een andere techniek.
Zie de link in de Wiki voor een uitgebreid uitleg.

Ook eetbare oliën kunnen worden "gekraakt", alleen wordt deze term nooit gebruikt, want het klinkt heel erg naar petrochemisch. Bij voorbeeld onverzadigde vetzuren kunnen met behulp van een combinatie van hitte, de juiste katalysator, en toevoeging va waterstof, verzadigd worden. Dat noemt men het 'harden van vet', en is een doodgewone techniek in b.v. de margarine industrie.

Eetbare oliën bedoeld voor biobrandstof kunnen op een bijzonder manier worden "gekraakt", maar het toegepaste proces wordt veel specifieker aangeduid als "pyrolyse". Eetbare oliën worden echter meestal op een andere manier tot biobrandstof 'omgetoverd', zodat je als eindproduct biodiesel krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor je goede uitleg. In het kort: het gaat om kraken van grote moleculen naar kleiner.