Hoe heet de fysische wet/formule die een kracht berekend?

Ik bedoel als je bv. een canon hebt en je hebt een massa van 50 kg. en je schiet op 45° met een snelheid van 100 km/u op hoeveel meter valt de kannonbal van 50 kg? Ik weet niet of het een formule/wet is ik wil weten hoe je het berekend.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Xt = X0 + V0t +1/2g²
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uitleg?
Thecis
9 jaar geleden
laatste factor ben je de t vergeten, is 1/2 gt^2
En dan heb je nog steeds 2 onbekenden, namelijk de x en de t.
Dit is een combinatie van wetten / formules:

1. Als eerste moet je weten hoe hoog de bal komt, ivm de tijdsduur. Dit kan je berekenen met m*g*h = 1/2 mv^2. Hiervoor moet je wel de vectoren van de snelheid hebben (100 km/h omrekenen naar m/s, ligt rond de 30 ms/s), die ca 30 m/s is de schuine kant van een 1-1-sqrt(2) driehoek, dus de opwaartse snelheid is ca 30/sqrt(2)
hoogte kan berekend worden. met formule x = 1/2 gt^2 heb je de tijdsduur. Voor het vallen geldt dezelfde tijd. Dus 2t.

2. Nu kan je de formule invullen om de afstand te meten. Dit is diezelfde snelheid (maar dan de andere vector, welke ook ca 30/sqrt(2) is). De tijdsuur weet je vanuit 1). afstand is dan dus de snelheid x de tijdsduur.

De daadwerkelijk beweging is hier natuurlijk een parabolische beweging. Maar het moet opgedeeld worden in de twee afzonderlijke bewegingen om te weten hoe ver de kogel komt.
Thecis
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
daadwerkelijke snelheid 100km /h = 27.78 m/s
De snelheid van de kogel ( v = 27,78m/s ) ontbind je in een horizontale en een verticale component. Als je de kogel onder 45° weg schiet, is
de snelheid in horizontale richting v(x) = v / √2 m/s en
de snelheid in verticale richting ook v(y) = v / √2 m/s
voor de verticale snelheid geldt v(y) = ( v / √2 ) - g*t
En voor de verticale hoogte y = ( v / √2 ) * t - g*t^2 / 2
Als de kogel weer op de grond komt betekent dat dat y = 0
Ofwel ( v / √2 ) * t = g*t^2 / 2 en dat betekent dat t = 2*v / g*√2
Voor de horizontale plaats geldt x = ( v / √2 ) * t waarbij je de vorige t kunt invullen.
Ofwel de kogel komt weer op de grond op een x = v^2 / g meter.
De massa van de kogel doet hierbij niet ter zake.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Luchtweerstand is verwaarloosd; de kogel zal dus minder ver komen. Hoeveel? Dat hangt af van vorm, grootte van de kogel, luchtdruk etc.
Thecis
9 jaar geleden
In de praktijk mag je luchtweerstand inderdaad niet verwaarlozen.
Daarbij komt dat je voor dit soort vragen zoveel onbekenden hebt zodra je luchtweerstand gaat includeren. De luchtweerstand kan je dus inderdaad niet uitrekenen. Dit zijn vaak middelbare school vragen. Die gaan er van uit dat de luchtweerstand verwaarloosd mag worden omdat het anders nodeloos complex wordt...
Thecis
9 jaar geleden
@Reddie,
Overigens mooi antwoord. Hierdoor kan je direct de formule invullen. We zouden op hetzelfde zijn uitgekomen, maar na het omschrijven is jouw oplossing wel directer.