Waarom heeft neonverlichting fluoriderend licht?

Bevatten deze lampen neon of fluor? En waarom worden deze elementen door elkaar gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Die lampen bevatten elk een ander gas want elk gas geeft een andere kleur als er stroom doorheen gaat. Soms wordt er ook gemengd om andere kleuren te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heten fluoriserend, omdat het gas zelf geen of nauwelijks licht geeft. Bij neon verlichting licht een laag aan de binnenzijde van het glas op door de ionisering van het gas.
escape
12 jaar geleden
Fluorideren is het toevoegen van fluor. Waarschijnlijk bedoelt men fluoriserend, naar de manier waarop het licht wordt opgewekt (door fluorescentie). Vooral bij neonreclames die "in de massa" zijn gekleurd, is de lichtafgave zeer intens. De glasbuizen bevatten als gas neon of een ander edelgas onder lage druk. Door met de gassamenstelling te spelen, kan men de kleur sturen. Tegenwoordig worden er echter aan neongas-buizen vooral fluorescentiepoeders toegevoegd om de kleur te bepalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentie

http://www.verli.be/ccfl/glas/