Hoeveel graden is het morgen?

Als het vandaag nul graden is, en het wordt morgen twee keer zo koud, hoeveel graden is het dan morgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De temperatuur van een stof zegt iets over de gemiddelde snelheid van de moleculen in die stof: hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de gemiddelde snelheid van de moleculen. Het blijkt dat als je verschillende stoffen (gassen) afkoelt en je meet de gemiddelde snelheid van de moleculen, je op 1 bepaalde minimum temperatuur uitkomt waarbij de moleculen niet meer bewegen: ongeveer -273 graden Celsius. Dit wordt ook wel 0 Kelvin genoemd, naar de Ierse natuurkundige Lord Kelvin (William Thomson).

Even tussendoor: 0 graden Celsius is gelijk aan 273 Kelvin en elke graad stijging/daling in Celsius is ook 1 graad stijging/daling in Kelvin.
20 graden Celsius is dus 293 Kelvin en nul Kelvin is ongeveer 273 graden Celsius onder nul.

Om je vraag te kunnen beantwoorden, gaan we kijken naar temperaturen ten opzichte van het nulpunt in KELVIN

We weten dus dat temperatuur relatie houdt met gemiddelde snelheid van die moleculen. Als je wilt dat het morgen 2 keer zo koud wordt als vandaag (en vandaag is het 273 Kelvin), zul je dus de gemiddelde snelheid van de moleculen moeten laten dalen. Maar hoeveel?

Als we moleculen even als puntvormig beschouwen, geldt de volgende formule die de relatie beschrijft tussen temperatuur en gemiddelde snelheid v/d moleculen:
3/2 . k . T = 1/2 . m . v 2

T = temperatuur in Kelvin
v2 = de gem. snelheid v/d moleculen in het kwadraat
k = een constant getal
m = de massa die ook constant is
3/2 en 1/2 zijn ook twee constanten

Laten we de constanten weg dan krijgen we:

T = evenredig met v kwadraat

Als we dus de gemiddelde snelheid met bijvoorbeeld een factor 9 verlagen, dan wordt de Kelvintemperatuur van de betreffende stof WORTEL 9 x zo klein, dus 3x zo laag.

Als je het dus 2x zo koud wilt laten zijn, dan moet je dus de moleculen 2x zo langzaam laten bewegen. Dat betekent dus dat de temperatuur WORTEL 2 x zo laag wordt.

Als je nu 273 deelt door wortel 2 kom je ongeveer op 193 Kelvin uit. Dat is 193 - 273 = ongeveer 80 graden (Celsius) onder nul.

(Hierbij zitten heel wat aannames van factoren/grootheden die we constant houden)

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

0, want 2 x 0 = 0
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurkundig gezien kan je dat best berekenen. 0 graden celcius staat gelijk aan een bepaalde molecuulsnelheid, want het absolute nulpunt is -273 graden celcius, oftewel 0 graden kelvin.
Maar aangezien 'twee keer zo koud' niet echt een natuurkundige grootheid is, valt dat niet te zeggen. Is -4 graden twee keer zo koud als -2 graden? Zo voelt het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
twee keer zo kou dis zowieso een nutteloze uitspraak. De enige reeele reactie zou zijn dat je uitgaat van een absoluut nulunt ( 0 kelvin, ongeveer -273 graden celcius. Hierbij houden zelf atomen op met bewegen. Dus dan zou je kunnen zeggen: 2 keer de temp = 2*273g = 546g. Maar zoals gezegd: Dat soort uitspraken betekenen niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier is wat rekenwerk voor nodig: 0 graden Celsius is +32 graden Fahrenheit, 2x zo koud is dus -32 Fahrenheit wat dan weer overeenkomt met -36 Celsius.
Warm aankleden morgen dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
honderdzesentachtigenenhalve graad onder nul!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minimum temperatuur 3 graden, maximum 8 graden (althans volgens voorspelling)
Hoeveel graden het morgen is, heeft niets met dit rekensommetje te maken. Dan had je moeten vragen: Stel dat het vandaag 0 graden is.......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gevoelsmatig nog steeds te koud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan moet je weten wat het gister was, dan kan je dat een beetje inschatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hier is het 7 graden geworden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Temperatuur heeft geen natuurlijk nulpunt, maar een gekozen nulpunt, evenals tijd. De Slag bij Nieuwpoort (1600) was dus niet twee keer later dan Bonifatius by Dokkum vermoord (800?). Verstandige Friezen overigens!
Vandaag 8 graden en morgen twee keer zo koud/warm is geen goed gebruik van de temparatuur schaal en is dus geen valide uitspraak (dat is een nette manier om te zeggen dat het een kolderieke uitspraak is).
Je kunt op een vraag over de temparatuur niet zeggen 'geen temparatuur' is, zelfs niet bij 0* K. Dat wijst er al op, dat er iets aan de hand is.
Leeftijd of 'schadevrije jaren' heeft wel een natuurlijk nulpunt en daar kan je dit uitspraken wel doen.