Natuurkunde zie uitleg

als je water van, zeg 50 gram hebt en je vriest dat in heb je dan aan het zelfde gewicht, en als het ontdooid dan ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheikunde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dingestkunde;)

Het beste antwoord

De massa verandert niet; het volume overigens wel; bevroren water (ijs) zet uit; heeft dus een lager soortelijk gewicht (vandaar dat 't drijft op water).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het helemaal in een vaccuum doet, waardoor er niets kan verdampen en verdwijnen, ja. Dan is het gewicht van dezelfde hoeveelheid stof hetzelfde. De transformatie doet niets met de hoeveelheid.
Door verdamping en sublimatie kan er echter tijdens het proces wat verloren gaan als je het in je eigen koelkast probeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water in een vacuüm zal al bij een zeer lage temperatuur verdampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Marleen maar volgens mij een klein foutje. Jij stelt: De transformatie doet niets met de hoeveelheid. Volgens mij wordt het volume van water bij afkoeling onder de +4 graden celsius groter Dus zal de hoeveelheid qua volume toenemen. Het gewicht zal hetzefde blijven.
Maar... dat lijkt mij. En jammer van die twee ongemotiveerde minnen. Van mij een plus omdat je antwoord verder wel klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveelheid is in mijn optiek geen volume. Ik ging ervan uit dat ze massa bedoelde, want dat klopt wel fysisch gezien. Verder heb ik géén min gegeven ook al klopt de eerste helemaal niet. Je volstaat hier met een gesloten vat die verder gewoon op atmosferische druk blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begreep ook massa, en het antwoord is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveelheid bedoel ik gewoon hier hoeveel gram je hebt, het gewicht dus. Dat het uitzet en krimpt weet ik natuurlijk wel.
Als je dit experiment uitvoert in een gesloten systeem (geen vacuüm, want het water zal vliegensvlug verdampen en het is moeilijk om in je keuken een sterke vacuüm te creëren) waardoor er geen stoffen uitgewisseld kan worden met de omgeving, zal je zien dat de massa precies hetzelfde blijft ongeacht welke faseovergangen er plaatsvinden. Dit heeft te maken met een fundamentele natuurkundige wet: het behoud van massa. In een gesloten systeem zal de massa altijd hetzelfde blijven. Dit geldt ook met chemische reacties, bijvoorbeeld. Als je rekening houdt met energietoe- of afname, zal je zien dat de reactieproducten dezelfde massa hebben als de reactanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw vraag is eerder wiskundig en heeft met het s.g.
(soortelijk gewicht) te maken, maar als je water bevriesd en dan terug ontdooid weegt dat water evenveel; als ijs daarentegen is jouw 50gram water bevroren minder dan dan jouw 50gram water als ze vloeibaar is.