Hoe kunnen ze in de LHC de enorme energieen die vrijkomen bij de botsingen van de protonen het hoofd bieden?

Er schijnt zoveel energie vrij te komen met de zelfde kracht als 10 megaton (alleen al bij 1 botsing) dat ik me afvraag hoe ze denken al die energie te kunne opvangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent een beetje fout voorgelicht lijkt het. Op de site van het CERN staat duidelijk te lezen:

[quote=http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/]
The LHC is designed to collide two counter rotating beams of protons or heavy ions. Proton-proton collisions are foreseen at an energy of 7 TeV per beam.
[/quote]

[quote=http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/lhc_glossary.htm]
A TeV is a unit of energy used in particle physics. 1 TeV is about the energy of motion of a flying mosquito.
[/quote]

Dus ze moeten de energie van een paar muggen onder controle houden. Moet lukken in een ondergrondse bunker lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die energie komt maar vrij gedurende een nanoseconde, dus dat is goed te doen.
AWM
14 jaar geleden
De energie is wel heel hoog, maar de massa is superklein en de tijd is superkort...

Dus dat is totaal geen probleem en de wereld vergaat er niet van...