Wij willen een huis bouwen dat grotendeels van metaal gemaakt is (www.lofthome.nl). Is zo'n huis extra gevoelig voor blikseminslag?

Ik ben bang dat - gelet op het materiaal - ons huis gevoeliger zal zijn voor blikseminslag dan een 'gewoon' huis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (5)

Wanneer uw huis via een goede bliksemafleider met de grond verbonden is,dan bestaat er géén kans,dat uw huis door de bliksem onder hoge spanning komt te staan.

Bovendien,wanneer uw huis met metalen onderdelen zélf al met de grond in verbinding staat,dan is het a.h.w. reeds geaard,zodat de spanning wordt afgevoerd naar de aarde: dus als van nature,lijkt mij,is uw huis dan ---zoals eerder gezegd--- dus geaard.

Toegevoegd na 2 minuten:
uiteraard --vergat ik even nog-- zal uw huis wel gevoeliger zijn om bliksem aan te trekken,door de metalen samenstelling,maar wanneer er dus een goeie spanningsafleider (bliksemafleider) is geplaatst,moet dit effect kunnen worden geneutraliseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo'n huis zit je hartstikke veilig daar het fungeert als de kooi van Faraday.
Bij naderend onweer is men binnenshuis redelijk veilig. Veilig is ook een metalen auto met gesloten dak of metalen caravan, doordat deze bij een blikseminslag fungeren als kooi van Faraday en de lading direct wordt afgevoerd. De restlading die op de auto achterblijft, is zo gering dat het na een inslag niet, zoals soms wordt beweerd, nodig is tegen een paaltje te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
v.w.b. de kooi van Faraday nog even een aanvulling. Het is volgens mij zo dat een huis wel veel meer lading kan bevatten en eventueel vast kan houden als een auto. Ik denk daarom dat het voor alle zekerheid beter is om goede aardpinnen te laten slaan om de lading af te geleiden. Als de grond droog is waar het huis op staat en je hebt een onweers inslag zonder regen, dan kan het toch wel even duren voordat de lading weg is zonder die aardpinnen lijkt me. Overigens zal door de stalen constructie het huis wel eerder bliksem aantrekken die aardpinnen maken het wat dat betreft er niet beter op. Maar ik denk toch dat het niet perse onveilig hoeft te zijn. Mocht je de pech hebben dat inderdaad door de ligging je meer inslagen gaat krijgen, zul je ondanks dat het veilig is daar ook niet vrolijk van worden het geeft namelijk flinke knallen , dus voor je trommelvliezen is het niet goed. Ik zou de architect/leverancier maar eens goed uitvragen die lui kunnen van alles bedenken waar de gebruiker later mee zit te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo’n huis zit je hartstikke veilig daar het fungeert als de kooi van Faraday.Dat klopt als je alleen denkt van buiten naar binnen. Wel is het zo dat alle straling die binnen geproduceerd wordt ook daardoor opgesloten blijft. Denk bv aan WIFI, straling van mobieltjes, elektromagnetische straling enz.Dit is in mijn ogen een erg ongezonde woonomgeving.Tenzij hiervoor maatregelen getroffen worden.Google bijvoorbeeld maar eens op "straling schadelijk?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kooi van Faraday zoals je huis voor een groot deel uit bestaat werkt voor de bliksem maar om alle WiFi en mobieltjes straling binnen te houden heb je toch echt even wat betere afwerking nodig.