Wat is bij een stroom kring de plus?

Er is altijd een min en een plus. Ik weet dat de min elektronen zijn maar wat is de plus wat voor deeltjes zijn dat? En hoe ontstaat die plus? Wat meer info over elektriciteit is ook welkom!

Aan de pluskant is een tekort aan elektronen (zo je wilt een overschot aan protonen).

Als je je niet op een erg fundamentele manier met electriciteit hoeft bezig te houden is het voldoende om te weten dat een stroom altijd van een hoge potentiaal (+) naar een lagere potentiaal (-) gaat.
Ietsje fundamenteler, al vind ik het vorige antwoord conceptueel gezien erg correct.

Met plus en min wordt een hogere en een lagere potentiaal aangeduid. Dit is een tekort, danwel een overschot aan elektronen. Elektronen zijn kleine elementaire deeltjes (leptonen) met een negatieve lading van 1,6022E-19 Coulomb.

Zodra er een stroomkring wordt gesloten gaan de elektronen lopen van de negatieve pool naar de positieve pool. Er loopt dus een stroom van negatieve deeltjes van min naar plus, dus loopt een positieve ladingstroom van plus naar min. Dit is enigszins verwarrend en is veroorzaakt doordat men lang geleden heeft aangenomen dat elektrische stroom door een metaal door positieve deeltjes wordt gedragen. In 1879 ontdekte Thomson echter dat het negatieve elektron de ladingstroom draagt. Sindsdien loopt de elektrische stroom de andere kant op dan de ladingdragers. Doordat deze negatief zijn klopt de wiskunde weer keurig, en dat zien we graag.

Let op dat er wel positieve stroomdragers zijn. Zo wordt in bijvoorbeeld zoutoplossingen de stroom vaak mede gedragen door positieve metaalionen. De stroom loopt dan dezelfde kant op als de ladingdragers.

Nog een slagje fundamenteler: eigenlijk vindt het energietransport helemaal niet plaats door de elektronen in de geleider, maar verplaatst er zich een elektromagnetisch veld aan de buitenzijde van de geleider, lees de bron als je daar iets meer over wilt weten.
Er is volgens mij nog geen bewijs geleverd dat de stroom van + naar - gaat. Bekijk de bliksem die van de aarde naar de wolk gaat. Laat ik het anders zeggen men weet niet waar eigelijk de plus en de min zich bevind. Het zelfde dat men geen bewijs heeft dat 1+1=2voor de goede orde neemt men dat aan. Ik geloof dat men dit een Axioma noemt
Robert
Het is ook niet iets dat bewezen moet worden ofzo. Het is gewoon een kwestie van conventie. In een metaal zijn de ladingdragers negatief, dus deze worden aangetrokken door de positieve pool van een spanningsbron. De deeltjesstroom loopt dan van min naar plus, maar omdat de lading negatief is is dat mathematisch equivalent aan een positieve stroom van plus naar min. Het is een kwestie van afspraken, alle natuurkunde werkt nog steeds prima als we vanaf nu afspreken dat de lading van een elektron voortaan positief is. De naam positron voor een andersom geladen deeltje moeten we wellicht dan aanpassen om complete verwarring te voorkomen.
En er is prima bewijs voor 1+1=2. Ik snap nog steeds niet wie waarom het gerucht verspreidt dat hier geen bewijs voor is. In 1910, 1912 en 1913 werden de drie delen van de principia mathematica van Alfred North Whitehead en Bertrand Russell gepubliceerd. Hierin wordt de verzamelingenleer uiteengezet en er wordt ook bewezen dat 1+1 gelijk is aan 2. De link verwijst naar de juiste pagina. Enig begrip van logica is noodzakelijk om het te begrijpen, maar het is wel degelijk bewijs voor 1+1=2. http://quod.lib.umich.edu/u/umhistmath/aat3201.0001.001/399?page=root;rgn=full+text;size=100;view=pdf