Waarom is hydrauliekolie niet samen persbaar?

Althans dat zegt men.
Maar olie is een vloeistof. En er zit dus ruimte tussen die moleculen. Dus dat moet toch samen persbaar kunnen totdat het massief wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Vaak wordt gedacht dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn. Net als iedere andere stof zijn vloeistoffen wel degelijk samendrukbaar. Bij berekening wordt in het algemeen uitgegaan van een samendrukbaarheid van 1 volumeprocent per 100 bar. Dat wil zeggen dat er in een geheel gesloten met vloeistof gevuld olievat met een inhoud van 200 l, 1% ofwel 2 ltr wordt bijgepompt, de druk toeneemt met 100 bar. Wordt er b.v. 3 ltr bijgepompt dan neemt de druk toe met 150 bar. De uitzetting van het vat wordt hierbij verwaarloosd. Met name voor snelle hydraulische systemen, b.v. servosystemen, moet men rekening houden met de samendrukbaarheid van de olie. Om een optimaal dynamisch gedrag te verkrijgen moet er zo weinig mogelijk olievolume tussen de stuurschuif en de hydromotor of cilinder zijn opgesloten. Daarom plaatst men voor dat soort toepassingen de schuiven rechtstreeks op de hydromotor of cilinder.
Als de ruimte tussen de moleculen is opgesoupeerd, stopt de samendrukbaarheid, maar blijf het vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een vloeistof is nooit sammen druk baar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moleculen kunnen niet dichter naar elkaar toe gedrukt worden nee, ze kunnen slechts van ruimte tussen moleculen varieren door temperatuursverschillen. Denk aan kook en smeltpunt. Vloeistoffen kunnen nooit samengedrukt worden, aangezien er een evenwicht tussen aantrekende en afstotende krachten tussen de moleculen is. Deze is wel bij elk molecuul anders. Je moet het zien als 2 magneten die elkaar afstoten. Die kun je ook niet tegen elkaar aan drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeistoffen zijn slecht tot nauwelijks persbaar. De druk loopt dan snel op en is in de hele vloeistof nagenoeg gelijk (vandaar dat men graag vloeistof in druksystemen gebruikt).
Waarom zou een vloeistof onder druk vast worden? In vaste stoffen zitten eerder meer ruimtes tussen de moleculen.