Hoe kun op een natuurkundige wijze uitleggen hoe sluipverbruik wordt veroorzaakt?

Wij doen ons natuurkunde PO over sluipverbruik. Wij willen nu graag met behulp van de natuurkunde een uitleg geven over de oorzaak van sluipverbruik, maar we kunnen niks vinden op internet. Is er een slim iemand die ons wil helpen?:)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Sommige apparaten kennen een stand by stand of slaapstand. Vaak kan je van een specifiek apparaat wel nagaan wat het verbruik is in zo'n stand in handleidingen of vergelijkingsites.

In de stand by stand functioneert maar een klein deel van het apparaat, zodat deze nog wel signalen kan ontvangen. Een televisie is stand by stand is bijvoorbeeld niet volledig in werking, maar de ontvanger is nog wel actief om signalen te kunnen ontvangen van de afstandsbediening. Ook brand er vaak nog een LED. Deze activiteiten kost simpelweg een beetje energie.

Ook bijvoorbeeld een magnetron, cd-speler of een koffiezetapparaat, kan nog wel actief zijn om signalen te ontvangen van bijvoorbeeld een knop. Je kan deze apparaten ook volledig uitschakelen, maar mensen doen dat vaak niet uit gemak of een geheugen dat actief moet blijven. Als je bijvoorbeeld de magnetron geheel uitzet, moet je de klok vaak later weer opnieuw instellen. Het actief houden van dat geheugen kost energie.

Bij een computer geldt dat ook in feite: Een computer start je op en daarbij een heleboel processen. Deze processen en dingen waar je mee bezig bent worden in het tijdelijke geheugen gezet. Vervolgens kan deze in een slaapstand komen. Dat geheugen moet wel actief blijven. Daarnaast moet op dat moment de computer nog wel reageren als er op het toetsenbord getypt wordt. Ook heb je soms een sluimerstand. In dat geval worden de dingen waar je mee bezig bent opgeslagen op een schijf. Daardoor duurt het iets langer om vanuit een sluimerstand terug te komen waar je gebleven was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een apparaat is pas echt "uit" als de stoom echt onderbroken wordt.
Maar bij veel apparaten gebeurt dat niet, omdat ze ook in rust, nog iets simpels doen, zoals luisteren naar elektronische schakelaars, een interne klok of de sensor voor de afstand bediening.
Die simpele functies verbruiken ook energie, dat noemen we sluipverbruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de auto kun je ook het aanblijven staan van de airco en radio zien als sluipverbruik. Deze zorgen ervoor dat de motor iets harder zal moeten werken om de apparatuur te laten werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sluipverbruik is verbruik als het apparaat niet wordt gebruikt..
Je airco en radio aanzetten is volgens mij dus geen sluipverbruik maar gewoon verbruik. Als je thuis je tv aanzet om te gaan kijken noem je dat toch ook geen sluipverbruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik zie je punt. Ik zag die functies als niet-primair functioneel en associeerde dat met sluipverbruik. Maar dit is idd niet de definitie (gebruik van de browser op de tv is ook geen sluipverbruik bijv.)