Wat gebeurt er met een straaljager als hij te veel G krachten maakt?

Ik bedoel niet de piloot maar het toestel zelf, kunnen er bijvoorbeeld systemen kapot gaan, of de vleugels van het vliegtuig afklappen door de krachten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Ja , dat kan allemaal . Ieder vliegtuig heeft zo z'n max . Een passagiers vliegtuig kan kort door de bocht minder aan dan een modern gevechtsvliegtuig .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beetje vaag antwoord.. geen enkele bronnen of voorbeelden.
Een passagiersvliegtuig kan (al zou de piloot het zo graag willen) niet eens G-krachten trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*herstel: zeker ontstaan er kleine G-krachten, dat gebeurt ook als je met je auto optrekt, maar niet zo groot dat het een toestel kan beschadigen (ik doe zelf een opleiding vliegtuigonderhoudstechniek, het gedeelte van een jachtvliegtuig is echter nog niet aan bod gekomen)
Bij "teveel" G-krachten breken vleugels en hoogteroer af.
Die zijn namelijk niet oneindig sterk. Krachten zijn krachten.
Reddie
10 jaar geleden
In de toekomst zullen gevechtsvliegtuigen hoogstwaarschijnlijk onbemand worden, waardoor dit een interessante vraag is.
Afhankelijk van welke G-krachten er opgewekt worden; versnelling, vertraging of een laterale (bocht) kunnen er scheuren of metaalmoeheid optreden.
Bij de F-16 bijvoorbeeld kan dit soort problemen pas gaan optreden boven de 10G.