Is er een stof die eeuwig vloeibaar blijft? en dus voor altijd blijft bestaan? zich moleculair niet veranderd, of is zoiets onmogelijk?

ik ben gewoon heel er benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee, stoffen kunnen sowieso niet voor altijd bestaan.
Maar is ook geen stof die altijd vloeibaar is, alle stoffen zijn op het absolute nulpunt vast.

Toegevoegd na 53 seconden:
dit bedoel ik als je echt naar de scheikunde gaat kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt hier.

Stoffen die van vast naar vloeibaar gaan (en omgekeerd) veranderen daardoor (meestal) niet van chemische samenstelling en/of eigenschappen (dus de moleculen veranderen ook niet). Als water ijs wordt en daarna weer water is het nog steed H2O en kookt bij 100 graden zeg maar.

Dus of een stof vast of vloeibaar is, is in mijn beleving niet van invloed op het eeuwig bestaan ervan.
Ook, maar dat hangt af van je definitie van eeuwig, kunnen moleculen heel lang in dezelfde vorm blijven, water is vloeibaar van 0-100 graden, daarboven in dampvorm en daaronder vast maar het blijft H2O, en in principe over 1000000 jaar ook nog.

Ik durf geen uitspraak te doen hoe het tijdens het ontstaan van het heelal was en wat er bijv gebeurt als de zon een nova wordt, ik denk dat dat wel veranderingen op moleculair niveau geeft
amigo