Waarom lijkt het alsof de zon vlak achter de wolken staat? De stralen komen toch loodrecht op aarde?

Als je kijkt naar de zon, die zijn stralen door de wolken achterlaat, dan zou je denken dat de zon maar vlak achtern de wolken staat.

De stralen lopen wijd uiteen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De stralen van de zon lopen praktisch gezien parallel.
Wat jij ziet is de normale werking van perspectief. Zie bijgaande foto van een weg. Geloof je me als ik zeg dat de randen van deze weg parallel lopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die lopen evenwijdig hoor, maar het is gezichtsbedrog...

Stralen die links van de bron komen gaan naar links en stralen die boven van de bron komen gaan omhoog, stralen die rechts van de bron komen gaan naar rechts en stralen die van beneden van de bron komen gaan naar beneden...

Gezichtsbedrog dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik even acht minuten van te tijd afsnoepen?
Deze meneer legt het uit en speelt viool.
Kan er ook niets aan doen :)
FILMPJE!
AWM
14 jaar geleden
De zon is GEEN puntvormige lichtbron, hij heeft ook voor ons een duidelijke diameter en dus divergentie (uitwaaiering) en op grote afstand tussen wolk en toeschouwer is dat effect niet weinig.
De stralen op zich lopen wel zowat evenwijdig maar de divergentie, het polichromatische (meerdere kleuren) en incoherent(uit fase) karakter van zonlicht zorgt voor extra versproeiing versterkt door de brekingsindex van de dampkring, die per kleur verschilt (prismawerking) zodat de stralen nog minder gebundeld blijven.
Als het zonlicht via regen in de buurt gebroken wordt krijgen we immers een regenboog te zien, dat bewijst de eerdere stellingen
Van gezichtsbedrog kun je dus niet spreken, ofschoon het perspectief wel bijdraagt aan de wijze en sterkte waarop we de straalverwijding waarnemen.
Dit pakket factoren veroorzaakt echter wel een onvergetelijk mooi plaatje.